Grundaren försvarar försäljning av Camden

Han var med och lade grunden för ölboomen i London. Och retade upp många i den världen när han sålde Camden Town Brewery till InBev. Men Jasper Cuppaidge tycker att han gjorde rätt.

Cuppaidge kom till London lite av en slump 1996. När han tio år senare såg att en pub var till salu slog han till. Under det första året började han sedan brygga öl i pubens källare och det var starten för Camden Town Brewery. Och kanske också för ölboomen i London.
Camden Town Brewery växte snabbt och blev populärt bland Londons ölälskare. Men populariteten sjönk rejält hos ganska många när Cuppaidge bestämde sig för att sälja till öljätten InBev.
– Folk är passionerade när det gäller öl, och man fick förvänta att det här skulle skapa en del kritik, säger han till sajten International Business Times.
Bland annat bestämde sig James Watt på Brewdog att deras barer inte skulle ha öl från Camden längre. Men Cuppaidge står på sig.
– Det här var inget lättvindigt beslut och vi har absolut inte tappat vår identitet. Det är faktiskt så att vi troligen har gjort bättre öl efter dealen med InBev och i slutändan vill vi att folk ska gilla oss tack vare kvaliteten på våra produkter, säger han.
Samarbetet har också gett resurser för ett redan stort bryggeri att bli ännu större. 2010 byggdes ett nytt bryggeri som kan producera 1,9 miljoner liter öl per år.

Nu satsas det betydligt större än så. Ett helt nytt bryggeri i Enfield kommer att ha en årskapacitet på 40 miljoner liter per år, även om det inledningsvis ”bara” ska bryggas 20 miljoner liter. Dessutom har Camdens öl nyligen lanserats i Paris och New York.

Läs hela artikeln här.