Göteborgs Nya ska satsa på fatlagring

Bildspel

Bild 1 av 3

Linus Pilebrand ser fram emot att ha premiär för de fatlagrade ölen.


 

Göteborgs Nya Bryggeri fortsätter att satsa offensivt. Nu drar man även i gång ett fatlagringsprogram.

Beernews berättade i förra veckan om hur Göteborgs Nya Bryggeri kommer att lansera ett nytt varumärke, där man ska ta ut svängarna rejält med de olika ölen. Men även inom det egna varumärket händer det saker. Ett fatlagringsprogram är under uppstart.

– Det känns spännande och det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig, säger Linus Pilebrand.

Sammanlagt tio fat är inköpta, fyra whiskyfat från Smögen, fyra fat som det tidigare varit äpplebrandy från Skånska Spritfabriken i och dessutom två Heaven Hill-fat som det också varit rom i.

Inledningsvis blir det samma grundöl som läggs i samtliga fat. Det handlar då om en imperial stout på cirka åtta procent.

– Tyvärr hinner vi inte färdigt med fatlagringarna till GBG Beer Week, men vi kommer i alla fall att släppa grundölet då, säger Pilebrand.

Någon gång under våren kommer sedan även de fatlagrade varianterna ut på marknaden. I framtiden kan det bli tal om en utökning av fatlagringsprogrammet.

– Vi får utvärdera när de första ölen kommit ut och se vad folk tycker. Det kan bli så att vi satsar på fler fat, säger Pilebrand.