Galatea återhämtade sig snabbt från krisen

Johan Ericsson på Galatea. Foto: Peter Lindh

När coronapandemin slog till i våras drabbades dryckesleverantören Galatea hårt. Men precis som för många andra ljusnade det ganska snart.

– Jo, till en början tvärdog allt. Det var handbroms från både oss och våra kunder när marknaden dog helt. Sen var det väldigt dåligt mellan februari och april, säger Johan Ericsson på Galatea.

Galatea är en av de större dryckesleverantörerna i Sverige med egna varumärken som St Erik och Sigtuna. Dessutom är de distributörer för andra bryggerier här i landet och utomlands. De utländska märkena, som Lagunitas och Modern Times, drabbades hårt, med leveranssstörningar som följd.

– Importen blev problematisk från vissa länder, framför allt USA. Lagunitas fick stänga och det tog längre att tid att få hem grejerna. Vi stod utan fat på Lagunitas ett tag, även om vi hade flaskor på lager till Systembolaget. Samma sak var det för alla våra leverantörer, det var tufft överallt. Men vi har så bred portfölj så vi kunde skicka ut annat. Det blev att några andra varumärken fick synas lite mer i stället, berättar Johan.

Systembolaget blev räddningen även för Lagunitas när krogarna stod tomma och folk satt hemma i soffan.

– Vi har haft en markant ökning på Systembolaget sen i våras. Det ökade i stort sett direkt när folk slutade gå ut och har varit en bidragande orsak till att det har gått så bra som det har gjort. Det kompenserade tappet på krogar, jag kan inte siffrorna rakt av, men det gick bra, säger Johan.

Framåt maj när sol och uteserveringar kom fram började även krogsidan att återhämta sig.

– Då tog det ganska bra fart i vissa delar, speciellt i Göteborg. I juni var vi tillbaka till förra årets försäljningssiffror, vilket förvånade oss. Alla kunder har inte klarat sig lika bra, men vissa har till och med bättre siffror än förra året.

– Nu ser vi en inbromsning igen, när folk börjar krypa in. Vilket är oroande, även om vi inte vi hur det blir om det blir mer nedstängningar.
Johan ser ljust på framtiden trots osäkerheten framöver med covid och restriktioner.

– Vi ser att vi tar nya kunder hela tiden. Vår ambition är att behålla alla anställda och har gjort det. I dag försöker vi jobba som vanligt, med hänsyn till situationen. Kundbesöken blir utomhus och mycket mer tas via telefon och mejl.