Frequency lanserar ett nytt varumärke

Ett varumärke blir två för Frequency Beer Works. Nu satsar man nämligen även på det mer lokala Säbyholms Bryggeri.

Under sina år har Frequency Beer Works byggt upp en ordentlig kundbas runt om i landet. Samtidigt har bryggeriets namn inte haft någon direkt koppling till området norr om Stockholm där man brygger sina öl. Därför lanserar man nu även varumärket Säbyholms Bryggeri.
– Vi märker att folk i närområdet inte vet att det ligger ett bryggeri här. Vi vill vara en del av det lokala och att folk ska vara stolta över att det, säger huvudbryggaren Mattias Hammenlind.

Bryggeriet, där In Flames sångare Anders Fridén är en av delägarna, hoppas att det nya varumärket ska skapa ett ökat medvetande om bryggeriet i trakten. Säbyholm är framför allt känt för att ha haft lantbruksskola under många år.
– Hela Uppland vet vad Säbyholm är, säger Hammenlind.
Behovet av att synas lokalt kommer också att öka i takt med att det byggs mer i området. Cirka 700 lägenheter ska det bli runt bryggeriet.
Tanken är att nå ut till närliggande Systembolagsbutiker med det nya varumärket, och där ska det bryggas annan öl än vad som sker i dag under Frequency.

– Jag vill gärna brygga kellerbier eller en vanlig tysk pilsner, och det är inte öltyper som passar in under Frequency. Dessutom ska vi sikta på att göra cider och folköl, säger Hammenlind.

En kul detalj med Säbyholms Bryggeri är att de första etiketterna har gjorts av Max Åberg, son till Lasse Åberg.
– Han bor här i närheten och vi fick kontakt. Det känns jättekul att jobba med honom och vi räknar med att fortsätta med det, säger Hammenlind.