Fotbollsfans en väg att nå nya kunder

Camden Town är mycket nöjda med inledningen av samarbetet med Arsenal. Foto: Montage.

Är det via fotbollen som brittiska bryggerier ska nå ut till nya kunder? Camden Town är mycket nöjda med inledningen av sitt samarbete med Arsenal och ska utveckla samarbetet mer.

Jasper Cuppadige var mannen som startade Camden Town och då var det ett av de första hantverksbryggerierna i London. Bryggeriet gick bra och 2014 köptes det upp av AB InBev. Cuppaidge är fortfarande kvar inom företaget och jobbar bland annat med bryggeriets samarbete med fotbollslaget Arsenal. Laget som också råkar vara hans favoriter.

Camden Hells är det officiella matchdagsölet och bryggeriet har fyra olika barer inne på Emirates Stadium.

– Det här tar Camdens öl till en lokal arena, ett lokalt lag och ger besökarna en bättre upplevelse, säger Cuppaidge till sajten Morning Advertiser om samarbetet.

Samarbetet löper över tre år men det finns möjlighet till förlängning. Cuppaidge ser likheter mellan fotbollen och ölbranschen när det gäller att förbättra sig och öka intresset.

– Fotbollen har blivit väldigt mycket bättre under de senaste 20 åren och ölet har gjort samma resa de senaste fem åren. De arenor som inte tittar på att förbättra ölutbudet tittar inte på rätt saker, säger han.

För Emirates har den totala ölförsäljningen ökat efter att samarbetet inleddes och för Camden ger det här möjligheter att synas inför många tusen personer vid ett stort antal tillfällen varje år.

Även Tottenham har ett nytt ölsamarbete, då Beavertown har barer och öl på deras nya arena i norra London.