Först Musse och sedan till ett bryggeri

Anaheim är känt för sitt Disneyland. Men nu vill man också bli ett naturligt val för ölälskare och satsningen är rejäl.

Disneyland lockar varje år massor med folk till Kalifornien och Anaheim. Såväl långväga gäster som närboende gillar att åka till nöjesparken.

Men nu vill staden erbjuda mer och då faller valet på öl.

– Folk frågade hela tiden vad de ska göra när de varit på Disneyland. Vi har inte haft något att erbjuda förrän nu, säger John Woodhead, ansvarig för utvecklingen av staden Anaheim, till sajten Yahoo Finance.

Staden har satt upp ett mål att bli ett lika naturligt resmål för öl som Napa är för vin, eller Kentucky för whisky.

Satsningen har också gett resultat. I dagsläget finns 15 bryggerier i Anaheim och nio till är på gång. Den kanske mest ambitiösa satsningen görs av bland annat Modern Times, som blir en del av en stor satsning på mat och dryck som går under namnet Leisuretown.

Anaheim Brewery var först att öppna 2008 och det är på senare år det verkligen tagit fart. Staden tänker också att de många bryggerierna ska ge nya arbetstillfällen. I slutet av 2016 var det över 8000 personer som jobbade på ett bryggeri i Kalifornien.

En annan tanke på bryggerierna och deras pubar är att ge staden en livligare kväll- och nattliv.

– Tidigare fanns det en hel del butiker, men klockan fem packade alla i hop och staden blev öde. Vi ville ge människor en bra anledning att bo här, och lösningen på det är craft beer, säger Woodhead.

Tack vare Disneyland har Anaheim cirka 30 miljoner besökare varje år. Ska vi gissa att det också hjälper till en hel del för de lokala bryggerierna?