Fondberg vill vara en stark röst i Öl-Sverige

Anna-Karin Fondberg gillar verkligen sitt jobb som vd för Sveriges Bryggerier. Foto: Ronny Karlsson.

Hon är småländskan som växte upp i Halland och har jobbat med en hel del olika alkoholhaltiga drycker. Nu ska Anna-Karin Fondberg locka fler medlemmar till Sveriges Bryggerier.

Det var vid nyår som Anna-Karin Fondberg tog över som vd för Sverige Bryggerier efter Cecilia Giertta. Efter några månader på den positionen börjar hon bli varm i kläderna och är redo att ta tag i viktiga frågor.

– Det har hänt så otroligt mycket de senaste åren, hela marknaden har förändrats, säger hon.

Hon är född i Småland men uppväxt i Halland och numera bosatt i Stockholmsområdet. Vägen till öl har gått via såväl starksprit som vin.

– Jag har jobbat på Vin&Sprit och på Pernod Ricard innan jag började på Carlsberg 2011, säger hon.

Hon beskriver sig själv som ganska utåtriktad och gillar utveckling och förändring, egenskaper som hon tror ska passa bra i ölbranschen.

– Jag är ganska frispråkig och har alltid haft synpunkter och tankar om saker.

Har tagit fart

Med erfarenheter från olika delar av alkoholbranschen kan hon jämföra en del, och det finns skillnader.

– När jag kom in i ölbranschen förstod jag inte varför man inte använde storytelling och sådant. Nu har det kommit mer och mer på de mindre bryggerierna. Jag uppfattade det som att ölbranschen stod och tittade på när de andra utvecklades, säger hon.

Men på senare år har det tagit rejäl fart och nu växer bryggerierna upp som svampar ur jorden. Det är en positiv tid för svensk öl även om det förstås också finns utmaningar. En utmaning är att locka fler medlemmar till sin egen förening.

Anna-Karin Fondberg.

– Vi vill bli den starka rösten som attraherar både de stora och de små bryggerierna. Huvudmålet för oss är att bli mer tydliga. Vi vill ha en livskraftig bryggerinäring och alla är väldigt välkomna, säger Fondberg.

Efter sommaren ska en del projekt sjösättas och då är tanken att Sveriges Bryggerier ska ta lite mer plats i samhällsdebatten.

– Hela den politiska världen är spännande och där får jag lära mig nya saker. Sedan är vi inte bara en branschförening för öl utan vi jobbar även med större frågor som returglas och miljö.

Kvalitet viktigt

För att locka fler medlemmar behöver man också nå ut med det arbete som görs. Där tror Fondberg att det finns mer att göra.

– Det måste vara tydligt vad vi erbjuder. Till exempel har vi Alkoholgranskningsmannen och vi har jobbat fram branschstandarder för ölbryggning.

Fondberg tror att det jobb som görs med kvalitet också är viktigt. Där jobbas det med att få till hjälp för att alla bryggerier ska kunna ha en så hög lägstanivå som möjligt.

– Vi vill också kunna ställa krav på bryggerier, på hur man jobbar och hur man beter sig. Det vinner alla på.

Sveriges Bryggerier jobbar med såväl stora som små medlemmar i föreningen. Alla frågor finns det kanske inte alltid en gemensam syn i, men Fondberg menar att de större linjerna borde det gå att vara överens om.

– Vi ska inte behöva klampa på varandra, det finns plats för alla bryggerier i Sverige. Samtidigt måste vi vara en bransch som är hållbar på sikt och då är kvalitet viktigt.

Ny kommission

Ett av de senaste initiativen från Sverige Bryggerier är det Alkoholkommission som tillsats, och där förre finansministern Erik Åsbrink är ordförande. Kommissionen sågades redan innan den börjat arbeta av IOGT-NTO:s ordförande Jonny Mostacero, men Fondberg ser det jobbet som mycket viktigt.

– En viktig fråga för kommissionen är den illegala införseln av alkohol. Vi vill veta vad den handeln har för konsekvenser för till exempel den organiserade brottsligheten i landet. Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till.

Utmaningar saknas alltså inte för Anna-Karin Fondberg och Sveriges Bryggerier, även om det blåser positiva vindar över branschen just nu. Mycket har hänt under de senaste åren och så lär det fortsätta.

– Vi måste vara på tårna även i framtiden. Det är så mycket som går så fort nu och det är bara att hänga med.