Folkstorm mot sexistiska etiketter

Sexistiska etiketter orsakade en folkstorm mot det sydafrikanska bryggeriet. Nu har man backat och dessutom bett om ursäkt.

Vi trodde kanske att tiden för de mest sexistiska etiketterna och marknadsföringsknepen var förbi. Men riktigt så är det inte. Det sydafrikanska bryggeriet Vale Bru orsakade en folkstorm när man lanserade sina senaste öl.

Ölet Easy Blonde marknadsfördes med orden ”all your friends have had her” och portern Raven Porra följdes av orden ”with the best head in town”.

Reaktionerna lär förstås inte vänta på sig. I sociala media blev det massor med reaktioner och flera bloggare uppmanade till bojkott mot bryggeriet.

Vale Blu försökte sig först på en ursäkt, men det fick också kritik och togs till slut bort. Nyligen kom en andra ursäkt, tillsammans med meddelandet att etiketterna tas bort helt.

– Det är aldrig lätt att erkänna att man har fel men vi på Vale har ett ansvar mot oss själva, våra familjer och våra lojala fans. Vi var okänsliga och vi hade fel, och för det ber vi om ursäkt. Vi tar ansvar för våra handlingar och ska se till att göra saker rätt. Det låter kanske konstigt, men vår mening var aldrig att döma någon. Som de fäder, bröder och äkta makar vi är på bryggeriet skulle vi aldrig vilja göra några skillnader mellan könen, skriver bryggeriet i sin andra ursäkt.