Folkölspionjärer redo för ettårsjubileum

Martin Jämtlid och Fredrik Glejpner kan se tillbaka på ett lyckat första år. Foto: Privat.

De var först med en folkölsbutik i Sverige. Nu firar Bottle Shop ett år och resultatet så här långt är över förväntan.

Det är duon Martin Jämtlid och Fredrik Glejpner som står bakom satsningen. De har funnits med i branschen länge där de bland annat importerat öl. Men förra sommaren slog de alltså upp dörrarna till Bottle Shop, som var först i sitt slag i landet.

– Det har blivit ett väldigt stort intresse för folköl. Butiken snurrar på och bär sina egna kostnader och det var målet under det första året. Det har gått bättre än vi hade vågat hoppas, säger Martin Jämtlid.

Butiken på Söder i Stockholm har fått en bra omsättning, men det säljs också en hel del öl utanför butiken. Restauranger och matvarubutiker har blivit viktiga kunder.

– Det fanns en tid när man trodde att det nästan inte gick att sälja folköl. Men nu har det tagit fart och mikrobryggarna har hängt på. Folkölen är här för att stanna, säger Jämtlid.

Under året har duon också hunnit med att brygga en del öl. Under namnet Gone Brewin har det gjorts samarbetsöl med Unibärsum, Brewing Költur och Öde Bryggeri. De två förstnämnda kommer att finnas på plats när ettårsjubileet firas på onsdag.

Under jubileet kommer det att finnas en speciell öl som är döpt till ett frågetecken. Den ska symbolisera att det är fler saker på gång. Flera projekt kommer att genomföras och alla är inte officiella ännu. Men en utökad yta på den befintliga butiken är i alla fall en av planerna.

Under året som gått har det gjorts flera folkölssatsningar i Stokholm. Folkölsbutiken finns också på Söder och Folk & Friends har en bar på Kungsholmen.

– Det är många som vill dricka en god öl mitt i veckan utan att det ska susa i skallen och då är folkölet ett bra alternativ, säger Jämtlid.

Det första året har varit lyckat och det råder ingen brist på ideer när det gäller att utveckla konceptet med folköl. För Martin Jämtlid och Fredrik Glejpner går satsningen vidare i minst samma fart.

– Det kommer att fortsätta växa. Öl i folkölsstyrka är den perfekta matdrycken i vardagen såväl lunch som middag. Med den bredd som finns idag så kan man para folköl med all världens mat, avslutar Jämtlid.