Fler biljetter sålda till största festivalen

Marianne Wallberg ser ett ökat intresse för Stockholm Beer & Whisky Festival. Foto: Privat.

Cirka 37000 besökare i fjol. Nu har Stockholm Beer & Whisky Festival sålt fler förköpsbiljetter till årets festival och behåller greppet som Sveriges mest välbesökta dryckesfestival.

På torsdag inleds den 28:e upplagan av Stockholm Beer & Whisky Festival. Under sex dagar kommer lokalerna att fyllas med dryckesintresserade besökare.

För de ölintresserade är Craft Beer Corner en nysatsning som varit populär bland bryggerierna. Där behöver inte bryggarna själva vara på plats hela tiden.

– Alla mäktar inte med att vara med två helger i rad och då är det en bra lösning, säger festivalens grundare Marianne Wallberg.

I år saknas utställare som Spendrups, Brill och Pilsner Urquell. Men trots det är antalet utställare det samma som i fjol.

– Vi kommer att sakna dom, men välkomnar i stället andra som vill vara med. Jag förstås att en del vill prova på andra saker. Det var något år som Åbro inte var med, men sedan kom de tillbaka, varje år ramlar några ifrån och andra kommer till. När det gäller Urquell har de redan bokat in sig för nästa år, säger Wallberg.

Ett stort fokus för festivalen är att ge branschfolk möjlighet att knyta nya kontakter. Brewers Association är med i år igen och presenterar amerikanska öl.

– Vi vill vara en samlingsplats på internationell nivå och det är vi. Här träffar man också inköparna från Systembolaget och många från finkrogar i Sverige är på plats. Dessutom är det många internationella gäster.

Intresset för festivalen håller i sig trots den ökande konkurrensen från andra ölevenemang. Så här långt ser det riktigt ljust ut när det gäller biljettförsäljningen.

– Vi har sålt ungefär 1000 fler biljetter i förköp i år. Vi släpper hälften av biljetterna på förköp, vi vill att folk även ska kunna komma hit och köpa biljetter vid dörren, säger Wallberg.

Hon ser också positivt på att nya bryggerier ansluter till festivalen och vill vara med och synas.

– Det blir en helt del nytt för den som vill ha det, men också många som varit med tidigare. Vi har bland annat sex småländska bryggerier som inte varit med tidigare, det är kul, säger Wallberg.