Experiment gör Sahtipaja populärt

Han gillar att gå sin egen väg och att experimentera. Kanske är det därför som Sahtipaja blivit så populärt i både Sverige och internationellt på bara två år.

– Jag får en massa ideer och då är det kul att prova dom, säger Timo Krjukoff.

Det är faktiskt bara knappt två år sedan som tidigare hembryggaren Timo Krjukoff serverade sina första Sahtipaja-öl på All In Beer fest i Göteborg.

Därefter har det blivit många nya öl, och många olika ölstilar. Och dessutom mjöd, cider och sake.

– Det omöjliga tar bara lite längre tid, säger han med ett skratt. Allt kanske inte blir fantastiskt, men det mesta tycker jag har blivit helt okej. Jag skulle nog tro att jag är ensam om att göra öl, mjöd, cider och sake.

På de här två åren har Sätila-baserade Krjukoff fått stort genomslag både i Sverige och internationellt. Han är på Borefts Beer Festival den här helgen, varit med på Carnivale Brettanomyces i Holland två gånger, serverat sin öl på Hunahpu Day i Florida två gånger, haft öl med på Great British Beer Festival, ställt ut på Copenhagen Beer Celebration, Brewskival i Helsingborg och Schouskjelleren Ölfestival i Oslo.

Tidigt i år var det han, Omnipollo och Brewski som fick pris vid Ratebeers årliga prisgala. Sahtipaja var ensamt svenskt bryggeri om topp tio-platser i de olika ölklasserna. I världens största mjödtävling, Mazer Cup, blev det guld i en av klasserna med Out Of The Blue.

Dessutom har han varit i USA och samarbetet med 18:th Street, B Nektar och Superstition Meadery.

En hyfsad lista för ett bryggeri som bara bryggde drygt 10 000 liter öl förra året.

– Jag vet inte riktigt hur det har blivit så. Hunahpu kanske det hjälpte att jag känner personer på Cigar City, men de andra har bara blivit så. Kanske har jag nått nördarna genom sociala medier, och kanske är det intressant att jag gör många olika saker, säger Krjukoff.

10 000 liter i fjol blir kanske cirka 20 000 liter i år. Det allra mesta av den produktionen kommer att gå utomlands. Singapore, Ryssland, Norge, Italien, Spanien, Belgien, Holland och Danmark har fått ta del av hans öl.

Han tror att en av anledningarna till att han kan experimentera så mycket är att han inte är beroende av att sälja massor med öl.

– Jag har ett heltidsjobb och försörjer mig inte på detta. Då behöver jag inte ha några basprodukter som bryggs varje vecka. Sedan har jag bryggeriet i garaget, jag betalar ingen hyra.

Kanske är det Sahtipajas mjöd som väckt mest uppmärksamhet så här långt. Inte minst i USA, där mjöd blivit mycket populärt de senaste åren.

Sahtipajas första starkmjöd hette Mead Me, och rankas som en av världens allra bästa mjöd på Ratebeer.

– Den är gjord med röda vinbär, svarta vinbär, krusbär och bigaråer, berättar Krjukoff.

Även sonen Johannes har börjat att göra mjöd. Det gör förstås pappa glad och stolt.

– Han har lyckats väldigt bra och det blir säkert fler mjöd från honom i fortsättningen.

Så här långt har efterfrågan varit betydligt större än tillgången när det gäller Sahtipajas öl. Men även om Timo Krjukoff planerar för en utbyggnad, lär det aldrig bli så att hans bryggeri blir jättestort. Han känner sig lugn även om trycket utifrån har varit stort.

– Jag är väldigt sällan stressad, säger han och ler. Jag kan inte göra så mycket mer nu, och det är viktigt att ha ett privatliv också.