Enormt intresse för nya svenska festivalen

Snacka om succé. Inga inbjudningar har skickats ut ännu, men redan har 89 bryggerier anmält sig till Great Swedish Beer Festival.

Beernews har tidigare berättat om satsningen på Great Swedish Beer Festival i Skåne i slutet av oktober. Platsen för festen blir Slagthuset MMX nära centralstatonen i Malmö. Festivalen ska fokusera på svenska bryggerier och målet var att fram till premiären ha lockat 75 bryggerier.

Men intresset har varit enormt och under måndagen var 89 bryggerier anmälda. Nu är taket satt till 100 bryggerier istället.

– Det är verkligen bättre än väntat. Vi är positivt överraskade och väldigt glada, säger Erik Frithiof.

Arrangörerna har faktiskt inte hunnit med att skicka ut fysiska inbjudningar till landets bryggerier, och det kommer nu inte att behöva göras.

– Bryggerierna har lyft fram oss på egen hand och det har spridit sig mellan dom. Det är vi väldigt tacksamma för.

Förmodligen skulle man kunna nå långt över 100 deltagande bryggerier, men någonstans ska det sättas en gräns.

– Det handlar om hur många besökare det blir också, och om att ölen ska säljas. Nu har vi en restaurang där vi kan sälja öl som blir över, och vi funderar på att hitta samarbeten med lokala krogar om det blir öl kvar efter festivalen, säger Frithiof.

Målet är att locka 3000 personer till vardera pass under festivaldagen, men om intresset blir stort kan det också bli aktuellt med ett tredje pass på fredagen.

Ett av målen med festivalen är att ha minst ett bryggeri från varje landskap. Bland de som anmält sig saknas ännu bland annat Dalsland, Hälsingland och Lappland. Men med tanke på hur intresset varit så här långt lär det också lösa sig.

8 mars är det dags för biljettförsäljningen att dra i gång