Enkät: Jämtlands vill synas på fler mässor

Anders Thelenius ser gärna att hans bryggeri är med på fler mässor under 2018. Foto: Ronny Karlsson.

Nyårsaftonens enkätsvar kommer från Jämtlands Bryggeri. Där ska det satsas på ny utrustning och på deltagande vid fler ölmässor.

VD Anders Thelenius är nöjd med året som gått och hoppas på en viss produktionsökning under nästa år. Det och mycket mer berättar han i vår enkät.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2017?
Jag väljer att nämna flera saker:
– Att ”bryggarlegenden” David Jones återvände till Jämtlands Bryggeri.
– Att vi har haft en positiv försäljningsutveckling både på Systembolaget, restaurang och dagligvaruhandeln runt om i Sverige. Det är kul att konstatera i den konkurrens som råder.
– Att vi prioriterade flera (för oss) nya ölmässor runt om i vårt land och på det sättet haft nöjet att träffa många av våra öldrickare på deras hemmabana.

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2018?
– Vi kommer fortsätta att investera i ny utrustning för att modernisera och effektivisera bryggprocessen. Vi kommer att lansera minst två nya öl under 2018. Vi kommer också att vara med på ytterligare fler ölmässor runt landet.

3. Hur mycket öl producerade ni 2017 och hur mycket räknar ni med att producera under 2018?
– Vi producerade 850 000 liter 2017 och vår beräkning säger drygt 900 000 liter 2018.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2018?
– Att säkerställa jämn och hög kvalitet samt att lyckas med sin försäljning i den enorma konkurrens som råder på marknaden idag. Dessa faktorer hör ihop och är ett måste för fortsatt framgång och överlevnad.

5. Vilket var Sveriges bästa bryggeri 2017?
– Ordet ”bästa” kan ju ha många olika innebörder. Men om jag bortser från mitt eget bryggeri som jag tycker har gjort, och gör bra öl över lång tid så måste jag nog säga Oppigårds. Björn och hans gäng gör ett enormt bra jobb nere i Ingvallsbenning!