En ölsatsning som bär frukt

Henrik Mauritzon, vd på BrandEye. Foto: Pressbild

Öl består av malt, humle, jäst och vatten. Och så fruktpuré förstås… I alla fall för de bryggerier som ett ganska nytt Helsingborgsföretag levererar till. 

Det är BrandEye Sales & Partner som sedan 2017 ägnat sig åt att sälja fruktpuré. En ölingrediens som blir allt vanligare i bland annat berliner weisse.
Henrik Mauritzon är vd på BrandEye. Han startade företaget tillsammans med kollega som han med hos en tidigare arbetsgivare. Till att börja med riktade man sig mot sjukvård och offentlig upphandling.

– Men jag tyckte att det var superintressant med hantverksbryggerier, det är ju den enda ölen jag dricker. Så vi sa att vi ska nog gå vidare med det och kom igång nån gång 2017-2018.

Och det har gått bra, bryggerier står för för en stor del av företagets omsättning. Bland kunderna finns många kända och mindre kända bryggerier.

– Jag skulle tippa på att vi totalt har 35-40 bryggerier som kunder. Vi får samtal varje vecka från nya bryggerier och vi har utvecklat våra förpackningar för att passa deras storlek från de ganska små storlekar vi säljer till sjukvården.

– Bryggerier vill inte ha två kilo, utan 20, 25 eller kanske 200 kilo.

I år har corona haft en negativ påverkan, då företaget tappade stora delar av ordrarna bara på några dagar i samband med utbrottet.

Primärt säljer BrandEye till svenska bryggerier, men även till ett par i Finland.

Mest populära smaker är mango, ananas och blåbär men det finns många fler och ofta tas nya smaker fram i samarbete med bryggerierna.

– Jag är själv storkund på Systembolaget och när bryggerierna släpper öl med vår puré köper jag alltid för testa och för att skicka ner till fabriken i Belgien. Det lär vi oss av och kan förbättra.