Dystert läge för den tjeckiska ölbranschen

Det är tufft för den tjeckiska ölbranschen just nu. Foto: Manfred Richter/Pixabay

Den tjeckiska ölbranschen har drabbats hårt av corona. Försäljningen har minskat med 55 procent under våren när pubar och barer tvingades stänga.

Trots att försäljningen av öl i butik ökade räknar man med att ha förlorat 1,8 miljarder kronor i intäkter när Tjeckien stängde ner samhället mellan mars och maj. 72,8 miljoner liter öl förblev osålda och enligt Martina Ferencová, vd för de tjeckiska bryggeriernas branschförening, uppgår bryggeriernas förlust till 425 miljoner kronor.

– De flesta pubar öppnade i juni igen, men det hänger på de närmaste veckorna om de kommer att överleva, säger Martina Ferencová, enligt Euronews .

Utsikterna framåt blir inte bättre av att den vanligtvis stora turismen i Tjeckien ser ut att sina nästan helt. Vilket gör att pubägarna ser dystert på framtiden. Och med dem de tjeckiska bryggerierna.