Drömmen blev verklig för Jessica och Magnus

Bildspel

Bild 1 av 8

Magnus Karperyd och Jessica Heidrich är nöjda med att ha tagit över Waxholms Bryggeri.

Till slut blev drömmen verklighet och på köpet fick hon med sig sambon in i företaget. Nu ska Jessica Heidrich satsa på både Waxholms Bryggeri och Hop Notch.

Heidrich är en av pionjärerna inom modern svensk öl och har funnits med länge. Dels som hembryggare men under ett antal år också som ansvarig för S:t Eriks.

Genom åren har också drömmen om ett eget bryggeri funnits, och när hon slutade jobba med S:t Eriks började den drömmen att bli ett mål.

Först var planen något helt nytt men när Per Erik Grön ville sälja Waxholms Bryggeri fick Heidrich och sambon Magnus Karperyd tänka om. I höstas tog man över bryggeriet.

– Det känns som om vi har hållit på hur länge som helst. Vi tog över lokalen 1 oktober och bryggde första ölen 5 oktober, säger Heidrich.

Satsningen gjorde att även sambon Magnus kom med i företaget.

– Jag har alltid gillat god mat och dryck. Från början var min roll att pusha Jessica till att satsa på ett bryggeri, men sedan blev det att vi gjorde det tillsammans, säger han.

– Han är en mer jordnära person, och det är bra för företaget, säger Heidrich.

Även i fortsättningen ska Waxholms Bryggeris öl tas fram och säljas på Systembolaget. En del justeringar har där gjorts i recepten. Men det ska också bryggas öl för Hop Notch, som var namnet de båda jobbade med tidigt när de började att jobba för att få till ett eget bryggeri.

Det började med att de avslutade sina gamla jobb för att få tid till att göra den här satsningen ordentligt.

– Magnus kom hem en dag och sade att han hade bestämt att vi båda skulle säga upp oss. Jag fick bestämma datumet, minns Heidrich.

Till slut kändes satsningen i Vaxholm som den bästa lösningen och där jobbar duon i dag med ett bryggverk på 1500 liter. De båda ska tillsammans sköta om allt det jobb som det innebär att driva ett bryggeri.

– Jag är känd i branschen men det gör inte automatiskt att folk köper våra öl. Det gäller att ha kvalitet och därför blev jag både glad och rörd när vi röstades fram som bästa bryggeri på Nöjesguidens ölmässa i Stockholm, säger Heidrich.

Tanken är nu att de båda ska dela på de olika sysslorna under dagarna.

– Jag drar i de spakar som Jessica säger att jag ska dra i, säger Magnus.

– Jag gör det mesta praktiska i bryggeriet än så länge, men vi behöver vara två när vi tappar och det är bra om båda kan brygga, säger Jessica.

I anslutning till bryggeriet ligger också en pub och den ska vara i gång till sommaren. Tidigare bryggeriägaren Per Erik Grön äger fortfarande puben och letar efter någon som kan driva den.

– Jag vill att den öppnar så snabbt som möjligt och vi kommer att ha vårt öl där, säger Heidrich.

I närheten ligger också en ostbutik och en restaurang och på sommaren lär det vara många som vill dricka en öl på uteplasten bara några meter från bryggverket, och med utsikt över skärgården.

Så här långt är det Waxholms Bryggeri som är det mer inarbetade varumärket.

– Det är basen i verksamheten och där ska vi fortsätta att utveckla klassiska ölstilar. Hop Notch blir lite nördigare med humligt, surt, starkt och expermentellt. Där ska det vara roliga öl som kommer ut, det blir inte någon tjeckisk pilsner från Hop Notch, säger Heidrich.