Digital satsning utan merförsäljning

Systembolaget svarar på kritiken mot den digitala satsningen. Foto: Systembolaget.

Systembolaget satsar digitalt, men satsningen går inte ut på att sälja mer. Det menar Tobias Frohm i ett svar på en debattartikel.

Det var i måndags som Beernews berättade om debattartikeln på Aftonbladet där SVL.s VD Anna de Geer krävde en bättre digital satsning från Systembolaget.
E-handelsdirektören Tobias Frohm svarar nu och pekar på Systembolagets uppdrag och hur man inte bara kan titta på försäljning.
– Det är en balansgång – Systembolaget ska aldrig gynna merförsäljning. I butikerna har vi inga varuvarv, där man nästan går vilse bland hyllorna och därmed lockas att köpa mer. Vår nya e-handelsbutik kommer inte heller locka till merköp. Däremot ska man online mötas med samma kunskap, service och breda och djupa sortiment som i våra fysiska butiker, skriver Frohm i Aftonbladet.
Han pekar på att små leverantörer får en bra service och via Systembolaget kan nå ut brett.
– Redan i dag kan de minsta producenter som väljer att leverera till våra lager, nå hela Sverige. Kunden kan välja mellan hundratals lokalt producerade och ett djupt och brett internationellt sortiment. Vårt unika ombudsnät är en viktig del av vår e-handel, liksom att man till alla butiker och ombud har på ett par dagar tillgång till hela sortimentet kostnadsfritt.