Delad burklina ska ge lägre kostnader

Anders Hansson, Malmö Meadery, Magnus Svensson, Benchwarmers, och Michael Nathhorst, Hyllie Bryggeri, ska dela på en burklina som snart kommer till Skåne. Foto: Montage.

Tre dryckesproducenter, en burklina. Så blir det när företag i Skåne går samman för att hålla nere kostnader och ändå öka flexibiliteten.

 

Det är Benchwarmers, Hyllie Bryggeri och Malmö Meadery som bestämt sig för att köpa en gemensam burklina som kan flyttas mellan de olika producenterna.

– Vi är fortfarande små men ändå tillräckligt stora för att det skulle löna sig med en egen burklina. Vi började att snacka om det här redan i somras, säger Magnus Svensson på Benchwarmers.

Burklinan ska komma till Sverige under januari och förstås börja att användas så snabbt som möjligt.

Att ha öl på burk har snabbt blivit väldigt populärt bland svenska bryggerier. Många mindre aktörer har valt att samarbeta med CanMan, som erbjuder mobila burkningstjänster, och flera av de större bryggerierna har sedan köpt egen utrustning. De tre skånska företagen väljer nu alltså en mellanväg där man delar på kostnaderna och ändå har sin egen utrustning.

– Det blir inte helt okomplicerat att samsas, men samtidigt är det ju så att allt vi köper till bara kostar en tredjedel av det normala. Vi och Hyllie kommer att ha den mest hos oss, Anders på Malmö Meadery kommer att burka mjöd och hard seltzers i större volymer vid lite färre tillfällen, säger Svensson.

Burklinan är inköpt från amerikanska Wild Goose, som numera också satsar på Europa. Tanken är att den här burklinan ska kunna visas upp för potentiella nya kunder och de skånska företagen blir ambassadörer i Sverige.

Maskinen som köpts in fyller tre burkar i taget och klarar av 35-40 burkar per minut.

– Utrustningen kommer att bli ganska enkel att flytta och man planerar ganska långt i förväg på ett bryggeri, säger Svensson.

Med utrustningen på plats på bryggeriet under ett antal dagar skapas en möjlighet att vara flexibel med när respektive öl ska förpackas på burk. Man får helt enkelt en möjlighet att vänta ett par dagar extra när det är nödvändigt för ett öl.

Två olika varianter av 33-centileterburkar samt burkar på 44 centiliter kan maskinen hantera. De tre dryckesproducenterna har skapat ett eget bolag där man sedan hyr maskinen för de timmar som behövs.

– Nu kan vi sänka produktionskostnaden och det är viktigt. Och om vi ska bygga ut maskinen blir det också billigare när vi delar på kostnaden, säger Svensson.