De vill ha statistik från fler bryggerier

Delfi och Sveriges bryggerier vill ha med fler bryggerier i det statistikarbete som görs varje år. Foto: Sveriges Bryggerier.

Hur mycket svensk öl säljs det i Sverige på ett år? Nu vill Sveriges Bryggerier och Delfi få med fler bryggerier i den totalmarknadsskattning som görs varje år. 

De siffror som tas fram i dag stämmer bra då alla de stora bryggerierna redan finns med, men nu vill man locka med fler bryggerier och få fram ännu mer exakta siffror. 

– Det har startats många nya bryggerier de senaste åren och med fler företag i mätningen kan vi ännu bättre redovisa branschens försäljningar. Det är viktigt med rätt siffror när vi pratar om branschen med till exempel politiker, säger Sveriges Bryggeriers vd Anna-Karin Fondberg. Med statistik som underlag kan vi visa på bryggerinäringens utveckling och bidrag till samhället.

Mätningen, som initierats och finansieras av Sveriges Bryggerier,  görs för att ta reda på försäljning även utanför Systembolaget, till exempel tittar man på ölförsäljningen till dagligvaruhandeln, till krogbranschen och även den öl som går på export mäts. 

– Vi vill att det ska finnas en kunskap om branschen och de bryggerier som är med kan se hur deras utveckling står sig i förhållande till snittet i branschen, säger Delfis vd Anders Strandsten.