Daniel satsar på burk – och uppköp?

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Daniel Herdagen ser fram emot att ha sina öl på burk under året. Foto: Ronny Karlsson.

Daniel Herdagen på Möllys ser fram emot att satsa på burkar under 2020. Dessutom planerar han ett uppköp om man ska tro allt han skriver i vår enkätserie.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Jag skulle säga alla resor, att Möllys inte längre behöver ha arbetstider som 06-02 känns ju väldigt skönt. Visst det jobbas varje dag men inte 06-02.

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?

– I januari kommer nya jästankar och när det är på plats är det hej då flaskor och med öppna armar välkomnar vi burkens fantastiska värld. Sen ska jag köpa upp PineRidge o byta ut deras apa mot en norsk skogskatt

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

– Samma som 2018. Jag hoppas ju att burken ger Möllys en uppsving. Men jag har inga ambitioner att växa så mycket mer. Utan hellre släppa flera öl oftare. Synd att olika instanser hindrar sånt.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– Politikers dubbelmoral. De verkar oförmögna att sänka alkoholskatten för oss mindre producenter på grund av hälsokortet, å andra sidan så ska systembolagen ha en öl till priset 6,90 kronor för att minska gränshandeln som det heter. Så Systembolaget ska alltså pyssla med det som tullen ska jobba med. Ja, ni kan ju gissa vilket härligt klientel den ölen lär ha. Här gäller dock inte hälsokortet.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

– Brekeriet alltid Brekeriet! Att i så stor skala producera så jävla bra öl av högsta kvalitet.