Crowdfunding ska ta Nacka till nästa nivå

Nacka Bryggeri vill expandera och utöka produktionen. Nu satsar man på crowdfunding för att få in pengar till satsningarna.

Kampanjen görs på Facebook och hemsidan och är uppdelad i tre steg. Om man når hela vägen ska det ha kommit in 400 000 kronor.
– Vi behöver investeringshjälp och vill prova det här. Annars får det bli en nyemission, säger Thord Lindstein på bryggeriet.
Nacka Bryggeri har i dag en årlig produktion på cirka 30 000 liter och den behöver ta fart om man ska bli lönsammare på sikt.
De tre stegen som man vill uppnå handlar om mer produktionsutrustning såsom utbyggt kylrum, kolsyre-/syremätare och tre nya 1000-literstankar. Om man uppnår detta ska produktionen kunna ta en helt annan fart.
– Med detta på plats skulle vi kunna brygga mellan 80000 och 100000 liter öl varje år. Men kan vi komma upp i 50 000 liter så räcker det för att gå runt med dagens bemanning, säger Lindstein.
Crowdfunding-kampanjen har delats upp på olika nivåer, där de som satsar pengar kan välja olika belöningar beroende på vad som satsas. Allt från 100 kronor till 30 000 kronor går det att satsa, och högre nivåer får man bland annat vara med och ta fram en egen etikett och brygga ett öl.

– Det ska bli spännande att se hur det här går. Vi har nyligen börjat och inte marknadsfört det speciellt mycket. Vi räknar med att hålla på i april och maj, säger Lindstein.

Han konstaterar att bryggeriet i dag har lokaler som tillåter den här expansionen och man trivs bra med sitt bryggeri vid bryggan och havet. Nu återstår att se hur mycket crowdfunding-kampanjen kan ge.
I USA och England blir det alltmer vanligt att sådana kampanjer ger rejält med pengar, och det mest kända exemplet är Brewdog i Skottland. I Sverige är fenomenet med crowdfunding inte lika utbrett, men det brukar ju vara så att det som funkar i USA också brukar komma till Sverige.