Coronas varumärke tappade i värde

Varumärket Corona tappade lite av sitt värde. Foto: Pressbild

Trots att corona satt käppar i hjulet för bryggeriet med samma namn så är det fortfarande världens mest värdefulla ölvarumärke enligt Brand Finance.

Värdet på varumärket Corona, som ägs av InBev, beräknas till 72 miljarder kronor, enligt sajten Morning Advertiser. Det är en nedgång på en miljard sen förra året. Men Ryan Fritsch som är försäljningschef för Irland och och Storbritannien är inte bekymrad.

– Det var ganska intressant när covidpandemin bröt ut. Folk trodde att vårt varumärke skulle bli skadat, men samtidigt såg vi vetenskapliga artiklar som sade motsatsen och det vore löjligt att dra den parallellen, säger han till Morning Advertiser.

– Varumärket gick väldigt bra innan covid-19 med 21 procents tillväxt 2019 och har fortsatt med den tillväxten efteråt.

Här är listan med världens tio mest värdefulla ölvarumärken:
1) Corona (Mexiko)

2) Heineken (Nederländerna)

3) Budweiser (USA)

4) Bud Light (USA)

5) Viktoria (Mexiko)

6) Kirin (Japan)

7) Snow (Kina)

8) Harbin (Kina)

9) Modelo (Mexiko)

10) Skol (Brasilien)