Coca-Cola tar nya ölkranar till Europa

Coca-Cola satsar på att lansera ölkranar där kunderna själva kan hälla upp ölen. Foto: Ronny Karlsson.

PourMyBeer är företaget som ser till att gästerna själva kan hälla upp sin öl vid barbesök. Nu kommer satsningen till Europa med hjälp av Coca-Cola.

Företaget startades i Chicago 2012 och har i dag cirka 7000 ölkranar på olika platser. Bland annat samarbetar man med Buffalo Wild Wings och Whole Foods, där gästerna alltså kan hälla upp önskad öl i sitt glas utan att någon barpersonal är inblandad.

Nu är det dags att ta satsningen till Europa och då sker det med hjälp av Coca-Cola. Via ett av sina investeringsbolag satsar nämligen Coca-Cola på företaget för att få till en lansering även i Europa. 25 procent av företaget har sålts och planen är att den första europeiska lanseringen ska ske i Spanien.

PourMyBeers lösning gör att det krävs mindre personal på varje bar, så från fackligt håll kanske inte den här utvecklingen ses som speciellt positiv.  Det är än så länge oklart om och i så fall när en satsning på den svenska marknaden kan bli aktuell.