Carlsberg satsar på alkoholfritt på fat

Alkoholfri öl växer snabbt i popularitet. Nu kommer det allra bäst säljande alkoholfria ölet även på fat.

Carlsberg Alcohol Free lanserades redan 2006, men på den tiden var det inte jättemånga som lockades av öl utan alkohol. Men det har förändrats rejält. Sommarförsäljningen av sådan öl ökade med 56 procent jämfört med året innan och i år landar den totala försäljningen på över 13 miljoner liter.

Det öl som säljer klart mest är Carlsberg Alcohol Free, som har hela 28 procent av marknaden. Nu ska det ölet även lanseras på fat för första gången.

– Att alkoholfri öl har blivit så populärt beror på flera olika och samverkande faktorer, inte minst hälsotrenden, ölboomen och en produktutveckling med ett större och mer intressant utbud, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Ölet lanseras på ett antal krogar i Stockholm och Göteborg och ska finnas tillgängligt inom kort.

– När vi introducerade Carlsberg Alcohol Free för tolv år sedan fanns det knappt någon annan alkoholfri öl i Sverige. Vi har satsat mycket på att bygga upp hela den alkoholfria ölkategorin och har idag åtta olika alkoholfria öl i vår portfölj. Vi är också lite extra stolta över att vara första landet i Carlsbergkoncernen som börjar sälja alkoholfri Carlsberg på fat, säger Karin Atterfors, marknadschef på Carlsberg Sverige.