Carlsberg satsar mer på svensk fotboll

Carlsberg fortsätter att sponsra svensk landslagsfotboll. Foto: Svenska Fotbollförbundet.

Carlsberg fortsätter att satsa på svensk fotboll. Nu har sponsoravtalet med de svenska fotbollslandslagen förlängts till 2023.

Avtalet täcker därmed in fyra stora mästerskap, UEFA EURO 2021, UEFA Women’s EURO 2022, FIFA World Cup 2022 samt FIFA Women’s World Cup 2023.

– Carlsberg har en lång fotbollstradition, i Sverige och internationellt. Vi ser fram emot att tillsammans med Fotbollsförbundet verka för en inkluderande fotbollskultur, och stärka vårt sponsorskap där vi från och med nu även sponsrar damlandslaget i samma utsträckning som vi gör med herrarna, säger Peter Hammarstedt VD Carlsberg Sverige.

Även från fotbollförbundet ser man förstås fram emot det fortsatta samarbetet.

– Vi är glada och tacksamma att få med oss Carlsberg som partner i ytterligare tre år. Vi kommer kunna skapa mycket glädje tillsammans – och samtidigt lyfta viktiga frågor om attityder och samvaro som rör oss alla, säger Helena Taube Rehnmark, marknadschef på Svenska Fotbollförbundet.

En del i samarbetet är att Carlsberg, tillsammans med supportrarna, utser den bästa svenska spelaren i samband med landslagsmatcher genom att dela ut priset Player of the Match. Men en hel del andra satsningar ska också göras.

– Ett av de mest spännande projekten vi och Carlsberg gjort ihop var när vi med hjälp av ljudforskare bevisade att en supporterklack med både manliga och kvinnliga röster låter klart högre än en klack med främst män. Ett kul, men även tänkvärt projekt, precis sånt som vi vill göra mer av tillsammans, säger Hanna Leback, ansvarig för samarbetet på Svenska Fotbollförbundet.