Bryggeriet som vill vara en mötesplats

Bildspel

Bild 1 av 5

Kombinationen med barberare, bageri och bryggeri måste vara unik i världen. Mattias Bratt och Rasmus Bergmark tror stenhårt på samarbetet.


 

Bryggeri och bageri är en inte helt oväntad kombination. Men lägger man till en barberare också blir det definitivt unikt. Gröna Linjens Bryggeri är en del av samarbetet.

Det är på vid Hornstull på Söder i Stockholm som samarbetet växer fram. Verksamheterna samlas i en lokal som fått namnet Meet.

– Vi vill vara en mötesplats där man kan få olika upplevelser, säger Mattias Bratt.

Han driver sedan tidigare Racamaca på Mariatorget tillsammans med Rasmus Langer, och de andra verksamheterna i lokalen är också personer som känns igen sedan tidigare i Stockholm. Alain Mocika från Honest Al’s Barbershop ska vara i en del av lokalerna, och bageriet sköts av Maria Paulsson som bloggat under namnet Supermamas Food.

Mattias Bratt och Rasmus Langer träffade sedan Rasmus Bergmark, och det är via honom som planerna på ett bryggeri kommer.

– Jag bryggde öl hemma och hade en gång med mig öl hem från en USA-resa. Det ledde till att vi köpte ett bryggverk på 50 liter och startade ett hobbyprojekt, säger Bergmark.

– Vi bryggde på söndagar när krogen var stängd och hade Söders sämsta ventilation, minns Bratt.

De blev allt bättre på att brygga öl och till slut ville man göra något mer av hobbyn. Det resulterade i ett samarbete med Joakim Bergman och Unibärsum i Skarpnäck.

.- Vi bryggde där i nästan ett år och lärde oss jättemycket av det samarbetet. Men efter sommaren i fjol kände vi att vi ville ha något eget, säger Bergmark.

Under hösten och vintern har sedan samarbetet med Alain Mocika och Maria Paulsson växt fram. I lokaler bakom bageriet och fiket finns i dag ett bryggverk på 500 liter.

– Vi försöker att brygga en gång i veckan och än så länge finns vår öl bara på fat. Men det ska vi ändra på, säger Bergmark.

Gullmars-IPA är ett av recepten som utvecklats fram ända sedan hembryggartiden och det är det ölet som bryggs och säljs mest.

Fokus ligger på öl med tydlig humleprofil och ambitionen är att brygga 20000-25000 liter öl under det första hela kalenderåret. Den folköl som bryggs kommer att säljas i fiket som hör till bageriet och där hoppas man på en positiv utveckling under året.

– Det finns planer på att göra gatan utanför till gågata och där vill vi ha en uteservering. Det blir perfekt med sol hela eftermiddagen, säger Bratt.

En hel del har hänt och en hel del ska hända hos Gröna Linjens Bryggeri. Satsningen är i gång och mycket ser ljust ut. Men det finns förstås ett problem. Gröna Linjens Bryggeri ligger nämligen längs röda linjens tunnelbana.

– Vi är på exil på röda linjen. Gröna linjen är vår hemmalinje, det är längs den vi är uppväxta, förklarar de.