Bryggeriet som föddes i en fjällbastu

Killarna bakom Fjällbryggeriet fick idén till företaget i en bastu. Foto: Ronny Karlsson.

I en bastu på ett fjäll kom idén. Varför inte starta ett bryggeri? Jo men självklart, och Fjällbryggarna ska det heta.

Så kan det ha låtit med norrländska toner som är svåra att fånga i text när Jens Ader, Johan Wallberg och Joakim Kristiansson-Sjö startade sitt bryggeri. I Sundsvall, men i framtiden finns tanken på att brygga på fjället i stället. 

– Ja, vår slogan är ”längtan till fjällen” och jag vet inte om Norra och Södra Stadsberget här i Sundsvall får kallas fjäll, säger Jens Ader och skrattar.

Ja, 240 respektive 166 meter känns kanske lite futtigt i sammanhanget, så killarna trivs bäst i Kittelfjäll dryga 40 mil norröver.

– Drömmen är ju att kunna ha ett bryggeri uppe i fjällen till slut. Men idag är vi ett fantombryggeri i Sundsvall och det fungerar bra, Vi tar steg för steg och till slut kommer vi nog att ha ett eget bryggeri. Att sen ha det i fjällen ligger nog många år fram tiden, men man ska aldrig säga aldrig, rätt som det är dyker det upp en möjlighet som passar oss alla.

Som så många andra nya bryggare så började Jens, Johan och Joakim brygga i köket.

– Vi har ett stort ölintresse sen tidigare och har varit kompisar i många år. Vi har bryggt hemma i fyra år, började med en gryta på 10 liter och sen ett bryggverk på 25, säger Jens.

–  Sen ville vi starta något tillsammans och då kom idén att starta ett bryggeri. Att sälja, öl. Det är en sak att ge bort till kompisar, en helt annan att sälja.

Det var alltså på fjället. Väl hemma i Sundsvall igen fick de kontakt med Dykes Brewery och sen drog allt igång.

Dykes Brewery återfinns på Alnön utanför Sundsvall. Ett val av bryggeri som killarna är mycket nöjda med.

– Det har fungerat väldigt väldigt bra. Vi har en bra bryggmästare, Dick Dykes, som hjälper oss. Det är Dick och Robert Dykes som äger bryggeriet.

Gänget hade sin första öl klar i april och den gick åt på väldigt kort tid.

– Det har varit bra åtgång, sedan dess har bryggt sålt 4000 liter. Det blir till att brygga nytt hela tiden. Det är en jättehärlig kick att folk vill dricka vår öl och tycker om den, säger Jens.

Inte direkt uppförsbacke för Fjällbryggarna alltså. Nyligen var de även med på årets stora ölhändelse i Umeå, max tre stenkast norrut med lokala mått mätt.

– När vi såg att det var Nolia bokade vi med en gång. Alla här pratar så gott om Nolia och vi tänkte att vi måste åka dit och testa.

Och det gick hyfsat…

– Vi sålde helt slut. Det var helt galet. Jag räknade ut att vi sålde en öl i minuten under hela hela mässan. Man somnade med ett stort leende på kvällarna. Det kostade visserligen ganska mycket, men vi kommer åka dit nästa år igen. Älskade den mässan.

– Det roligaste är att vara ute på mässor. Härlig känslor när alla kommer både en två och tre gånger för att köpa öl. Och vi fick massor av frågor om när vi kommer till Systembolaget.

Och det sistnämnda kanske snart blir verklighet. I alla fall jobbar killarna hårt på det.

– Nästa år. Då ska våra öl finnas på bolaget, spår Jens.

– Systembolaget är nästa stora mål, som vi ägnar hela nätterna åt att lösa. Så vi jobbar på det,

Fjällbryggarna har idag två öl. En tysk pilsner och en ny, en lager med hjortronsmak.