Bryggeri ska sälja öl till 200 000 åskådare

Fyra konserter. Över 200 000 besökare. Ett mikrobryggeri. Räkna med att Lycke Bryggeri kommer att sälja en hel del öl på Ullevi i sommar.

Att vara med på de stora festivalerna brukar vara möjligt endast för de största aktörerna på den svenska ölmarknaden. När det gäller Ullevis konserter i sommar är det Kopparbergs som står för öl och cider. Men faktiskt finns även Lycke Bryggeri med.

– Det är absolut spännande och det känns ganska unikt att få vara med i sådana sammanhang, säger Hannes Rebas på Lycke Bryggeri.

Det är i samband med två konserter med Ed Sheeran samt konserter med Guns n´ Roses och Foo Fighters som Lycke Bryggeri kommer att servera sina öl.

– Det lår gå åt några tusen liter öl under de konserterna, totalt kan det gå åt 30 000 liter dryck på en konsert men det är svårt att förutse hur mycket vi kommer sälja, säger Rebas.

Det är tack vare Lyckes kontakter med Rastagruppen, som driver restaurangen på Ullevi, som den här möjligheten har uppstått. Rastagruppen köpte för en tid sedan puben Beefeater Inn av Lasse Ridell och Sven Janneson, som också är delägare i Lycke Bryggeri. Den relationen har nu skapat en riktigt spännande möjlighet för Lycke Bryggeri att nå ut med sina öl i sommar.

– Det blir verkligen en möjlighet att nå ut till nya människor, säger Rebas.

Lycke kommer att ha två olika barer under de fyra konserterna. En starkölsbar placeras utanför arenan vid Ullevi Preparty Area, och inne på arenan blir det en folkölsbar som ska vara tillgänglig för alla besökare.

– Vi har tappat en hel del folköl på fat, normalt brukar vi inte göra det. Men nu var det läge, säger Rebas.

Kontakterna med Rastagruppen har också gett Lycke två andra stora eventmöjligheter. Man har redan varit med Åbytravet när Olympiatravet genomfördes tidigare i vår, och man kommer även att servera öl när Åby Stora Pris avgörs 10-11 augusti.