Brewify vill göra en offensiv satsning

Brewify är bryggeriet som vill satsa ordentligt redan från start. I morgon har man premiärfest i Stockholm.

Brewify består av kvintetten Josef Sjöberg, Morgan Sheehan, Björn Vingek, Pär Hansson och Henrik Augustsson. Men idé kom från Björn.

– Det är hans fel att vi finns. Vi har en bakgrund inom IT-branschen och en dag kom han och frågade mig om vi skulle starta ett bryggeri, säger Josef Sjöberg.

Sjöberg var då hembryggare och när han förstod att kollegan menade allvar så blev han intresserad. Men i stället för att bara köra i gång bestämde man sig för att planera uppstarten ordentligt. Det blev flera besök hos andra bryggerier där det gått bra.

– Vi försökte att lära oss lite om marknaden och det har vi haft nytta av, säger Sjöberg.

En av sakerna de lärde sig vara att inte börja i för liten skala och sedan behöva uppgradera ganska snabbt. Nu står ett bryggverk på 1000 liter i lokalerna i Tumba.

– Det var flera bryggerier som tipsade om just det, så vi satsade lite större från start, säger Sjöberg.

Inledningsvis har alla de fem i företaget kvar sina jobb, men troligt är att någon eller några behöver börja att jobba med bryggeriet framöver.

Inspirationen i bryggningen kommer från USA och handlar till stor del om humle. Det märks också i de öl som första tagits fram.

– Vi har en session-ipa, en ipa, en red ipa och sedan faktiskt också en lager. De finns att beställa på Systembolaget, säger Sjöberg.

Men utbudet lär inte stanna vid de ölen. Bland annat kommer det att tas fram en folköl.

– Det finns en efterfrågan här för det, vi hoppas på att kunna få ut den i lokala butiker här.

Ambitionen är att brygga cirka 30 000 liter öl under det första året, och det är en offensiv start i så fall. Även om ölen redan finns på Systembolaget kan man säga att det officiella premiären sker i morgon. Då har man nämligen ett event på Bishops Arms på S.t Eriksgatan, där deras öl för första gången serveras på en ölbar.

– Det ska bli kul, vi ser fram emot det, avslutar Sjöberg.