Brekeriet väljer att satsa på burk

André Ek svarar på våra enkätfrågor. Foto: Ronny Karlsson.

Öl på burk. Det blir en av förändringarna för Brekeriet under 2021. Här ser du alla deras enkätsvar.

Det är André Ek, en av de tre bröderna som startade bryggeriet, som berättar om svenska favoritöl och en favorit i Belgien som han gärna vill brygga öl med.

1. Vad har varit de största förändringarna i er verksamhet under 2020 som kan relateras till corona?

– Det har skett en del förändringar till följd av corona – både positiva och negativa. Vi har bland annat skapat två nya varumärken – Brekeriet Distillery och Brekeriet Flora. Att producera sprit var en tanke redan innan någon kände till corona och utrustningen beställdes för mer än ett år sedan. Vi fick dock inte utrustningen förrän i samband med att restriktionerna kom i våras. Vår sprit har varit uppskattad och det var kul och välbehövligt att lansera den nyheten när vi hade tillfälligt stopp i ölproduktionen.

– Att göra kimchi och syrade grönsaker, under varumärket Brekeriet Flora, är något som varit en dröm i 2 år men som vi drog igång på allvar i våras, även det när ölproduktionen låg på is. Vi öppnade också tidigt en webbutik som varit välbesökt och samtidigt öppnade vi även en fysisk butik i bryggeriet som är öppen vardagar 8-16. I butiken säljer vi folköl och kimchi. Inga av de två nya försäljningskanalerna hade troligtvis blivit av om inte corona tvingat oss att vara kreativa.

– En av många negativa saker med corona för vår del är att vi i somras var tvungna att säga upp en av våra bryggare, framför allt till följd av en kraftigt minskad exportförsäljning under våren.

2. Vad blir det bästa för ert företag under 2021?

– För någon månad sedan fick vi det glädjande beskedet att vi vunnit en stor lansering på Systembolaget. Ölet släpps i mars och ska vara listad i minst ett år, vilket gjorde att vi bytte förpackning från flaska till burk och till slut vågade investera i en egen burklinje. Vi har varit på väg att beställa en burkmaskin tidigare och senast satte en pandemi stopp för det men nu blir det alltså äntligen av. Maskinen kommer installeras under januari och komplettera vårt utbud av produkter på flaska. Detta blir starten på ett osäkert men spännande 2021.

3. Vilket svenskt bryggeri har varit bäst under 2020? Motivera gärna

– Eftersom det knappt varit några festivaler i år så har man inte haft lika lätt att testa andras skapelser. Vi har dock lagt märke till att många bryggerier varit snabba med att ställa om sin produktion och hittat på kreativa lösningar. Det talar för att det är en stark bransch som, trots Sveriges hårda alkohollagstiftning, inte går under på grund av en kris, utan är här för att stanna.

4. Nämn 1-3 svenska öl som imponerat på dig under 2020.

– Det har som sagt inte blivit överdrivet mycket testat i år men vanligtvis håller vi oss i lagerträsket. En del Balsby Bitter från Klackabacken och en och annan Haus Pils från Remmarlöv Gårdsbryggeri har slunkit ned faktiskt.

5. En utredning om gårdsförsäljning har påbörjats. Vad är den bästa lösningen för er när det gäller gårdsförsäljning?

– En lösning där gårdsförsäljning kan verka i kombination med Systembolaget hade varit det bästa för vår del och jag är av uppfattningen att det är så de flesta hantverksbryggerier resonerar. Då hade vi dels kunnat främja turistnäringen och skapa jobb men även haft möjlighet att som liten producent ha en god kontakt med våra ”ambassadörer”, utan att behöva ha en mellanhand. Systembolaget fyller sitt syfte men det är mycket som går förlorat när man inte stolt kan visa upp vad Sverige har att erbjuda i form av små lokala producenter.

6. Vilket bryggeri i världen skulle du helst vilja brygga ett öl tillsammans med?

– Det hade varit kul att göra något tillsammans med Pierre på Tilquin. De mixar tradition med nytänkande, vilket vi också i viss mån försöker göra.