Boulevard satsar 90 miljoner på burkar

350 burkar per minut. Det ska Boulevard Brewing Company klara av efter sin satsning på nästan 90 miljoner kronor.

Kansasbryggeriet, som ägs av Duvel Moortgat, började med burkar 2014 och har därefter haft en ökad efterfrågan på sina öl. Nu storsatsas det på en snabbare burklina.

Ett helt nytt hus byggs i anslutning till bryggeriet och där ska en modern burklina installeras. När allt rullar som det ska blir kapaciteten 350 burkar per minut, eller 21 000 burkar per timma. Satsningen beräknas kosta cirka 10 miljoner dollar, drygt 87 miljoner svenska kronor.

– Efterfrågan på burkar har bara växt sedan vi började erbjuda det. För tio år sedan var det svårt att hitta öl på burk men i dag är det en populär förpackning, säger bryggmästaren Steven Pauwels på bryggeriets hemsida.

Den nya byggnaden ska uppföras i direkt anslutning till dagens bryggeri och planen är att inleda så snabbt som möjligt. Förhoppningen är att ha produktionen i gång under första kvartalet 2018.

– Vi är glada att göra den här satsningen med burkar som inte släpper in något ljus och som är lättare att transportera, säger Pauwels.

Läs hela inlägget här.