Bottenviken redo att lansera nya öl

Joakim Nilsson, till höger, svarar på våra enkätfrågor. Foto: Eira Andersson.

Bottenviken hoppas på att turisterna hittar norrut under året och att deras nya öl ska bli uppskattade. Det får du veta i vår enkätserie.

 

Det är Joakim Nilsson som bjuder på svaren och här kan du se hur han ser på året som gick och året som precis börjat.

 

1. Vad har varit de största förändringarna i er verksamhet under 2020 som kan relateras till corona?

– Vi har gjort få förändringar som varit coronarelaterade, men de vi gjort och som varit planerade sedan innan har fungerat bra med corona. Som för många andra försvann bitvis all vår försäljning till restaurang men vi hade redan mycket nytt planerat och i vår ”pipeline” på väg mot Systembolaget, det har gjort att vi ändå kunnat öka vår försäljning totalt. Vi investerade i egen burkmaskin och gick till fullo över på burk, ett format där vår öl mottagits väl i. Sedan avslutade vi året med att börja sälja vår öl på tåget mellan Stockholm och Narvik, ett sätt för oss att få förgylla tågresandet. Mikkeller tog flygen och vi tar tågen 😉

2. Vad blir det bästa för ert företag under 2021?

– Vi har mycket bra öl på gång och hoppas att vi under året som kommer ska nå ut med den inte bara på Systembolaget utan också till många av landets restauranger. Norrbotten har också en storslagen natur med besöksmål som är något utöver det extra. Vi hoppas att dessa ska kunna öppna upp för fullt igen under året och att de turister som hittar dit får dricka vår öl på dessa platser.

3. Vilket svenskt bryggeri har varit bäst under 2020? Motivera gärna

– Året som varit har visat att de svenska bryggerierna är väldigt bra tillsammans. Vi har hållit ihop, drivit viktiga frågor och agerat både här och nu och med framtidens bästa. Sen har det kommit väldigt mycket bra öl och vem som varit bäst där ja de är väldigt svårt att säga.

4. Nämn 1-3 svenska öl som imponerat på dig under 2020.

– Har druckit många goda lager. Palles pils, Remmarlövs Rauch och vår egen Lager på lager. De är alla som små rum att gå in där tapeterna gör mig glad.

5. En utredning om gårdsförsäljning har påbörjats. Vad är den bästa lösningen för er när det gäller gårdsförsäljning?

– Jag tror att gårdsförsäljning skulle betyda jättemycket för hela ölsverige och vi är positiva. Att få sälja ölen direkt från bryggerierna tror jag hade varit positivt för både skapandet, besökarna och när det kommer till vad bryggerierna kan göra tillsammans med andra för att utveckla och förgylla besöksnäringen. Eventuella farhågor gällande påverkan i t.ex. TSLS lämnar jag därhän även om vi också skulle kunna se den oron.

6. Vilket bryggeri i världen skulle du helst vilja brygga ett öl tillsammans med?

– För oss har det inte alltid varit så viktigt om vi bryggt med ett bryggeri eller med andra kreativa människor. Att få ta del av och lära sig av andras passion och resor är det vi gillar. Året som gick bryggde vi en IPA med hiphopgruppen Movits och en glödkolsmäskad saison med koltillverkaren Kolektivet från Kurkkio. Jag hade gärna bryggt med flera av de svenska så som Nyköping, Hyllie eller Brekeriet, tror det hade funnits spännade möten i det. Internationellt så har jag alltid gillat det Todd Boera gör på Fonta Flora och hur han jobbat med samarbeten lokalt. Så han hade varit kul att brygga med.