Bolaget ett stort steg för Skellefteå

Sedan är par veckor har Skellefteå Bryggeri två öl i Systembolagets fasta sortiment. Ett stort och viktigt steg i bryggeriets utveckling.

– Vi fick ställa in en del semestrar och dra tillbaka lite andra offerter. Men för alla bryggerier som vill växa är Systembolaget en viktig partner, säger Per Lundmark, en av grundarna.

Skellefteå Bryggeri har funnits i drygt fem år. Som så ofta började det hela i ett hembryggningsintresse och det första kommersiella steget för Lundmark var att importera öl på hobbybasis.

Men därefter har satsningen utökats. I dag är tre personer anställda och det finns hela 18 olika delägare.

– Vi har i dag en kapacitet på 500 000 liter per år, och målet är att växa så mycket att vi kan bli lönsamma, säger Lundmark.

Det här var första gången som Skellefteåbryggeriet gjorde ett seriöst försök med en stor offert till Systembolaget. Och det gick bra direkt. Deras mild finns nu i 171 olika butiker, och deras bitter säljs i 131 olika butiker. I nio månader gäller avtalet.

– Nu syns vi i hela Sverige, det är förstås jättebra. Det här är ett ganska stort steg för oss.

Hittils har den största marknaden så klart funnits norr om Stockholm. Man har jobbar hårt med att få in sina öl på olika restauranger.

– Vi har lyckats ganska bra med det, vi finns på många ställen i större delen av fjällvärlden, säger Lundmark.

Nu återstår att se vilket genomslag ölen får och vilken marknad bryggeriet kan jobba mot på sikt. Klart är att ambitionen är att fortsätta växa.

– Vi är ett företag och vi vill få lönsamhet i det vi håller på¨med. Vi vill kunna leva på produkten vi producerar, avslutar Lundmark.