Bob Pease ser gärna mer svensk öl i USA

Bob Pease leder organisationen som samlat 72 procent av de amerikanska bryggarna. I förra veckan gästade han Sverige, som blivit en viktig exportmarknad. Men han ser också gärna mer svensk öl i USA.

Det som händer inom bryggeribranschen i USA brukar också hända i Sverige. Den tendensen går att känna igen när det gäller intresse för humledriven öl, ökat antal bryggerier och ökat antal festivaler.
Men när det gäller att organisera sig på ett nationellt plan ligger fortfarande Sverige en bra bit efter. I USA är 72 procent av de cirka 6000 bryggerierna medlemmar i Brewers Association, där Bob Pease är president.
– Vi har funnits länge och ser till att ge ett stort värde till våra medlemmar. Jag vill påstå att man får tillbaka mycket mer än vad man satsar som medlem hos oss.
I Sverige är det Sveriges Bryggerier och Sveriges Oberoende Bryggerier som är de största organisationerna. Men ingen av de organisationerna når upp i närheten av anslutningsgraden i USA.
– Det tar lite tid och kan säkert bli bättre, säger Pease.
En av Brewers Associations större satsningar är exportprogrammet. Där hjälper man intresserade bryggerier med kontakter för att få fart på sin export. Den amerikanska föreningen finns också med när amerikanska bryggerier ställer ut på Great British Beer Festival i London samt på Stockholm Beer & Whisky Festival.

Men kvalitet är en annan fråga som är viktig.

– Om du ska exportera måste du ha kvalitet i alla led. Vi satsar mycket på kvalitetsprogram och jobbar till exempel en hel del med humleprojekt, säger Pease.
Under sitt besök i Sverige träffade Bob Pease bland annat representanter från Systembolaget. Detta för att hålla koll på eventuella nyheter. Systembolaget är troligen en anledning till att ganska många amerikanska bryggerier har Sverige som sin största exportmarknad.
– Vi vill hålla våra medlemmar uppdaterade på vad som gäller och då är Systembolaget en viktig aktör, säger Pease.
Samtidigt som allt fler amerikanska bryggerier vill exportera, ökar också andra länders bryggerier sin export till USA. Det ser Bob Pease som positivt, då konkurrens ger högre kvalitet.
– Vi är glada över att se andra länders öl i USA, och inte minst svenska. Vi vet att ni gör mycket god öl. Den här ölrevolutionen pågår över nästan hela världen just nu, säger Pease.