Benchwarmers satsar på nytt varumärke

Magnus Svensson visar upp en dubbel-IPA som snart är klar och som ska lanseras under nya varumärket. Foto: Ronny Karlsson.

Benchwarmers lanserar nytt varumärke. An Otter Brewery ska ha diskret design och låta ölen sticka ut. På lördag är det premiär på Haket i Göteborg.

Det nya varumärket ska ge gänget på Benchwarmers en möjlighet att ta ut svängarna med ölen lite mer.

– Vi vill börja leka lite mer. Vi har haft mycket att göra till Systembolaget och har inte hunnit med att göra lite mer galna grejer, säger Magnus Svensson.

Benchwarmers design bygger på ganska färgglada etiketter och namn på ölen som sticker ut. An Otter är en ordvits med ordet another och det ska användas i namnen. An Otter DIPA och An Otter Imperial Stout är namn som kan dyka upp framöver.

Två tankar på 500 liter vardera är nu dedikerade till nysatsningen.

– Vi ska satsa stenhårt på råvaror, använda mycket humle i den typen av öl och göra små exklusiva volymer. De flesta ölen som bryggs kommer inte att komma tillbaka, säger Svensson.

Den officiella premiären för An Otter Brewery sker i Göteborg på Haket på lördag, men några öl har redan funnits tillgängliga.

– Vi har haft öl i vårt taproom utan att tala om vem som står bakom och där har vi fått bra respons.

Tre syrliga öl kommer att finnas med vid helgens evenemang i Göteborg.

Tre syrliga öl är det som serveras i Göteborg och på bryggeriet finns också två dubbel-ipor som ska ut på marknaden de kommande veckorna. Designen med bland annat en ballong som byter färg beroende på ölet ska vara diskret och låta ölet tala för sig.

– Vi startade bryggeriet för att vi skulle få hänga mer och ha kul. Det ska vi ha med det här projektet.

Benchwarmers har också nyligen expanderat sina lokaler i Helsingborg. 200 kvadratmeter har utökats med nästan lika mycket mer yta. Där ska det finnas ett lager men även en permanent bar. Tanken är att ha sitt taproom öppet en helg varje månad som komplement till baren inne i centrala Helsingborg.