Apex vill växa på flera marknader

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Niklas Lundgren

Daniel Gacic och Niklas Lundgren räknar med fortsatt utveckling för Apex Brewing Company under 2020. Foto: Privat.

Apex Brewing Company hoppas med att växa både i Sverige och utomlands. Det och mer får du veta i vår enkätserie.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Att vi inledde ett samarbete med- och nu distribueras av Brill & Co. sedan början av året har nog sannolikt betytt mest för oss. När vi inte behöver lägga resurser på att sälja och distribuera har vi fått mer tid till produktutveckling och kvalitetsförbättrande åtgärder men även fått en trygghet som gör att vi vågat satsa på ytterligare expansioner. Vi är dessutom, som bryggeri, väldigt glada för vilket mottagande våra öl fått under året, att vi blev utnämnda till Sveriges bästa nykomling 2018 av Ratebeer Best i januari och att vi lyckades med bedriften att tjata in oss själva på Brewskival (tack Marcus Hjalmarsson).

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?

– Vi har en treårsplan med expansioner i olika etapper som vi hittills lyckats följa ganska bra. Enligt den ska vi lyfta in lite fler tankar samt se över möjligheterna att införskaffa en egen burklina under det kommande året. Vi ska även förbättra möjligheterna för våra kunder att få tag på Apex Brewing Companys öl via Systembolaget samtidigt som vi ska fortsätta att utforska exportmarknaderna.

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

– Jag personligen har faktiskt inte helt koll på det i dagsläget, mellan 120 000 och 140 000 liter uppskattningsvis. Under 2020 ökar vi.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– Svår fråga. I en mer eller mindre överetablerad marknad tror jag att det är viktigt att profilera sig, att ha sin speciella U.S.P. Det gäller allt från produktportfölj till grafisk form och hur man väljer att presentera och förpacka sitt bryggeri och sina öl. Det handlar ju egentligen bara om att ha en utarbetad affärsplan och lite grundläggande kunskaper i marknadsföring. Och att hela tiden sträva efter att nästa öl ska bli bättre än den senaste, givetvis.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

– Oppigårds Bryggeri ligger väl alltid högt på årsbästalistorna? 2019 är ju inget undantag; Botan DIPA, Utah DIPA, Hedemora Porter och resten av Heritage-serien tycker jag alla har varit extremt övertygande öl. Sen släppte ju Apex Brewing Company några riktigt tunga pjäser under året också.