Ny kampanj lyfter fram små bryggerier

Nu går svenska bryggerier samman för att få fler att välja lokala produkter från små bryggerier. Foto: Darryl de Necker.

Köp lokal öl och besök lokala barer. Det uppropet gör en stor samling svenska bryggerier. Med start i dag ska kampanjen få ölköpare att stötta det lokala.

 

Det handlar numera om överlevnad för många svenska barer och bryggerier. Corona-viruset har slagit stenhårt mot de allra flesta barer och restauranger, och det påverkar även bryggerierna.

Nu samlas många av de svenska bryggerierna i en gemensam kampanj.  ”Stöd dina lokala barer & bryggerier”, säger loggan som ska få fler svenskar att välja öl från små svenska bryggerier, samt att stödja de många barer som tappat en stor del av sin omsättning under den senaste månaden. Olly Bartlett på Stockholm Brewing är personen bakom kampanjen och samordningen för att få med så många bryggerier som möjligt.

Tanken är att så många bryggerier som möjligt ska posta loggan vid 15:30 i dag samt 11.00 i morgon. Sedan ska kampanjen fortsätta även under nästa vecka. ’

I anslutning till loggan, som gjorts av Beerblioteks Darrly de Necker, ska det publicera en text där man vädjar om hjälp. Bland annat vill man att fler väljer de små bryggeriernas öl på Systembolaget och att man ber personalen att ta in mer lokal öl på sina hyllor.

Planen är att sprida kampanjen via #köpsvenskhantverksöl #stoddinalokalabryggerier och #supportyourlocal.