Premiärdags för första ölen från foeder

Bildspel

Bild 1 av 4

Nu är det premiärdags för de första öl som mognat på de foedertankar Stockholm Brewing köpte in via crowdfunding.

Via crowdfunding kunde Stockholm Brewing köpa in två stora foeders. Nu är det dags för premiär för de första ölen från de stora träfaten.

Satsningen på fatlagrade farmhouse ales har ökat successivt hos Stockholm Brewing. I samband med flytten till Frihamnen fick man större ytor och antalet fat har blivit fler och fler.

Nu är dessutom de första ölen från de två foeders som köptes in via crowdfunding klara att komma ut på marknaden.

– Det här är superkul att hålla på med och något jag verkligen brinner för, säger Michel Ahlin Wigardt som är huvudbryggare på Stockholm Brewing.

Deras foeders är på 3900 liter och 2900 liter och det var cirka 70 personer som satsade pengar i den crowdfunding-kampanj som genomfördes.

– Vi ska se till att göra något för dom också nu när de första ölen är färdiga, säger Ahlin Wigardt.

4 december hålls en provning på bryggeriet där de nya ölen kan testas av intresserade personer.

Det ska sägas att ett öl, Cuvée Classique redan släppts och det innehåller öl från de stora träfaten. Men nu är det alltså dags för premiär där i princip all öl kommer därifrån.

En ren farmhouse ale utan smaksättning lanseras och dessutom kommer det ett öl med rabarber och ett med äpplemust. Framöver blir det också bland annat öl med körsbär och svarta vinbär.

– Rabarbern har vi odlat på vår egen gård i Botkyrka kommun. Det är viktigt för oss med lokalproducerat.

Hela projektet går under namnet Cellar Series. Foeder Rhubarb släpps på Systembolaget 24 januari och blir ett bra sätt att få spridning på nysatsningen.

– Vi hoppas på att få ut fler öl på Systembolaget. Men alla ölen kommer att finnas i vår restaurang Farm här vid bryggeriet och dessutom på en del pubar och barer i Stockholm, säger Ahlin Wigardt.

Under nästa år kommer också ett helt spontanjäst öl från bryggeriet och målet för Michel Ahlin Wigardt är att intresset för denna typ av öl ska växa.

– Vi hoppas förstås det och när vi får chansen att visa upp ölet för folk blir de intresserade. Jag tror också att det blir fler och fler bryggerier som kommer att nischa sig framöver,