268 miljoner plus för svenskt bryggeri

Plus 268 miljoner kronor. På tre kvartal. Kopparbergs Bryggeri har onekligen vind i seglen.

Beernews skrev för en tid sedan om hur Brexit och pundets försvagning påverkat Kopparbergs negativt. Det har också lett till att företagets omstättning sjunkt jämfört med fjolåret. Men det har inte lett till att företaget tappat i sitt resultat. I stället är man på väg mot nya rekordsiffror.

Resultatet på 268,4 miljoner kronor på årets tre första kvartal, ska jämföras med fjolårets resultat på 229,6 miljoner.

Vd:n Peter Bronsman kommenterar i delårsrapporten:

– Periodens resultat är det bästa någonsin och det beror på en fortsatt fokusering på våra starka varumärken.

Kopparbergs har stora framgångar med framför allt sin cider i England.

– På den brittiska marknaden är Kopparberg Cider det mest sålda varumärket inom premiumsegmentet och litermässigt har vi en ökning på 10 procent, påpekar Bronsman i delårsrapporten.