Piraya har planen klar för sin utveckling

Calle Bergström gjorde sin första stora ölfestival i Göteborg i samband med ölveckan. Foto: Ronny Karlsson.

Det lokala är viktigt för Strömstadsbryggeriet The Piraya Brewery. Men namnet har inspiration från Brewdog.

Det var runt 2014 som Calle Bergström började att fundera på ölbryggning, men först 2017 blev det premiär för hans satsning. Bryggeriet har han tillsammans med restaurangen Göstases i södra hamnen.

– Vi ville egentligen heta Strömstads Bryggeri, men det namnet var upptaget trots att det inte finns något sådant bryggeri, säger Bergström.

I stället började han att titta runt efter inspiration till bryggerinamnet och fastnade för Piraya.

– Vi tittade lite åt Brewdog och Punk IPA. Vi ville ha ett namn med lite attityd, säger han.

Nu brygger han sina öl på ett bryggverk på 500 liter och till det finns fyra stycken 100-literstankar.

– Vi bryggde lite mindre än 30 000 liter under 2018. Vi kan brygga upp emot 45 000 liter med den här utrustningen och det är målet i år. Sedan är planen att köpa fler tankar under 2020, säger han.

Det är fokus på hemmamarknaden för Bergström. Givetvis finns hans öl på den egna restaurangen, och även en hel del andra restauranger i närområdet står på kundlistan. Men allra bäst säljer ölet på Systembolaget.

– Jag skulle tro att mellan 60 och 70 procent av vår öl säljs där.

Men trots de siffrorna trodde Calle Bergström på ännu mer försäljning. Detta med tanke på hur många norrmän som de senaste åren har åkt över gränsen för att köpa billigare alkohol på den svenska sidan.

– Jag hade hoppats på mer där. Men ska du få volym på de butikerna så ska du ha en lager som kostar runt tio kronor. Visst säljer vi, men jag trodde det skulle bli mer.

Under de inledande åren har han haft fokus på öl i en Strömstads-serie, där det handlat om bland annat en pilsner, en pale ale och en india pale ale. Han har också planer för en Piraya-serie, där det ska bryggas berliner weisse, New England-IPA och kanske även någon sessionöl.

När sommaren nu närmar sig väntar högsäsong på restaurangen och med ölförsäljningen. Att då också hinna med ett bryggeri tar sin tid.

– Det är fullt upp. Men nu har jag i alla fall sålt båten, det känns ganska befriande faktiskt, säger han med ett skratt.