240 000 åskådare – då fixar Jämtlands VM-öl

VM-tävlingar i både alpint och skidskytte kommer att locka massor med folk till Jämtland de kommande veckorna. Då har Jämtlands Bryggeri passat på att ta fram ett speciellt VM-öl.

Alpina VM i Åre inleds den här veckan och hinner knappt ta slut innan det är dags för VM i skidskytte i Östersund. Två jättestora events som kommer att locka folk från hela världen.

Då vill Jämtlands Bryggeri gärna vara med och synas. Ett speciellt VM-öl ska nämligen lanseras.

– Vi är partner till World Cup Region här i Jämtland och funderade på hur vi gör något bra av det. Vi tänkte tidigt att ett VM-öl skulle passa bra, säger Anders Thelenius, vd på Jämtlands Bryggeri.

Cirka 7000 liter är framtaget av ölet, som en en modern lager i pilsnerstil. Ölet kommer att finnas på barer och restauranger i Jämtland under de kommande veckorna.

– Det har varit ett stort intresse för ölet och det blir en jättebra exponering för oss. Det kommer väldigt mycket turister hit de kommande veckorna, säger Thelenius.

De båda evenemangen har stora ölsponsorer som satsar betydligt större pengar än Jämtlands Bryggeri. Carlsberg är sponsor i Åre, och i Östersund är det tyska Erdinger som kommer att synas bland annat på arenan.

– Där kommer vi inte in, men vi kommer att vara på pubarna och det känns bra för oss. Båda VM-tävlingarna har stort fokus på hållbarhet och närproducerat. Då passar det bra att vi är med, säger Thelenius.

Arrangörerna räknar med cirka 120 000 åskådare under alpina VM och lika många i Östersund veckorna efter på skidskyttet.