2020 ett tufft år för ölimportörerna

Ölimportörerna har haft ett tufft år. Foto: Montage

Det har varit ett tufft år för Sveriges bryggerier som har sett restaurangförsäljningen nästan försvinna. Det har förstås även drabbat importörerna, så vi har kollat hur 2020 varit för dem.

 

Hur har möjligheten till import av öl påverkats av det som skett under åren?

Daniel Boltes, Galatea:

– Det har varit vissa bryggerier som har stängt tillfälligt eller gått ner i personalstyrka på grund av lägre efterfrågan eller hög sjukfrånvaro.
På det stora hela har de allra flesta bryggerier kunnat leverera, om än med lite längre ledtider.

Marc Schuterman, Brill:

– Bryggerierna har gått ner i produktion så det har varit lite mer begränsat i tillgängligheten av produkter men samtidigt har vi inte behövt köpa in lika mycket som vanligt heller, så på det stora hela har det fungerat bra.

Dan Ihrelius, Cask Sweden:

– Den kanske största skillnaden har varit att många bryggerier ställt om sin produktion. Framför allt har många kapat fat till förmån för flaska/burk, eftersom on-trade varit nerstängd eller på annat sätt begränsad, och detaljhandeln blivit en mycket viktigare kanal. Några bryggerier stängde helt sonika ner sin export helt. Vissa valde också att styra produktionen till mer core-produkter, och dra ner på tillfälliga specialbryggningar.

– Vi har inte märkt av så mycket problem med transporter. Något längre ledtider, och i några fall containerbrist.

Stefan Schnitzler, Brewery International Sweden AB:

– Bortsett från att vissa leveranser har blivit försenade på grund av underbemanning så har vi i ärlighetens namn inte haft någon förändring i vår möjlighet till import av öl under det gångna året.

Har ni förlorat leverantörer på grund av pandemin?

Daniel Boltes, Galatea:

– Nej, tvärtom har vi fått en bättre daglig relation med flera leverantörer som vi arbetat ännu närmare för att tillsammans ta oss igenom denna tunga period.

Marc Schuterman, Brill:
– Nej.

Dan Ihrelius, Cask Sweden:

– Nej.

Stefan Schnitzler, Brewery International Sweden AB:

– Det vill jag inte påstå. Situationen är ju mer eller mindre desamma i de länder vi importerar från. Så förväntningarna från våra leverantörer har ju skruvats ner i och med att även deras hemmamarknad förändrats.  

Har svenskt hantverksöl sålt mer på grund av svårigheter att importera?

Daniel Boltes, Galatea:

– Vi upplever att både vi och andra importörer hittat bra sätt att ta hem importöl och ser ingen sådan trend som en följd av importsvårigheter.

Marc Schuterman, Brill:

– Nej. Däremot sålde svenskt hantverksöl mer under den perioden alla SB-butiker fick plocka in fritt från TSLS.

Dan Ihrelius, Cask Sweden:

– Det utgör en ganska liten andel av vår portfölj, så det är svårt att säga vad som påverkat vad. Men det vi har, har sålt bra.

Stefan Schnitzler, Brewery International Sweden AB:

– Det är jag helt övertygad om, men inget vi märkt av. Vi lagerhåller inte så mycket svensk craftöl.

Hur har försäljningen importöl till Systembolaget påverkats?

Daniel Boltes, Galatea:

– Den har ökat, vi tror att det beror på att privatinförseln av framförallt ljus lager minskat i och med stängda gränser för privatpersoner. Även viss konsumtionsförflyttning från krogen till hemmamiljö lär ha bidragit. Systembolagets fyra butiker närmast gränsen till Norge de butiker som tappat mest omsättning. För bryggerier som har dessa butiker som TSLS (exempelvis Fermenterarna i Strömstad) har det blivit ett extra hårt slag.

Marc Schuterman, Brill:

– Den har varit ungefär som vanligt.

Dan Ihrelius, Cask Sweden:

– Vi har sett en markant ökning.

Stefan Schnitzler, Brewery International Sweden AB:

– Allt på systembolaget har ju ökat. Så det har ju såklart påverkats. Men det som säljer bäst är ju den svenskproducerade billiga lagerölen på burk. Den ligger på plus 15 procent fram tills nu.

Hur har försäljningen av importöl till restauranger och barer påverkats?

Daniel Boltes, Galatea:

– Den har förstås gått ner drastiskt tillsammans med hela vår bransch. Vi lider med alla ambitiösa krögare som fått ta en stor ekonomisk och känslomässig smäll till följd av pandemin.

Marc Schuterman, Brill:

– Ölförsäljningen till Horeca störtdök under andra halvan av mars till -90% av det normala. April också svagt med ungefär -80%. Sedan sakta uppåt i maj och juni, följt av en riktig kanonmånad i juli. Sedan lite ner igen men ändå helt ok under augusti-oktober, och ny störtdykning igen i november, ungefär till samma nivåer som andra halvan av mars. December fortsätter på samma sätt.

Dan Ihrelius, Cask Sweden:

– Kraftig minskning, en liten ljusning under sommaren, men nu är vi tillbaks i mörkret igen.

Stefan Schnitzler, Brewery International Sweden AB:

– Local supports local! Så den importerade ölen har påverkats extra negativt, Ja.

När tror ni att det vänder igen för ölförsäljning av importöl utanför Systembolaget?

Daniel Boltes, Galatea:

– Det hänger så klart ihop med att restriktioner släpper, vi håller tummarna för att det kan ske i samband med massvaccinering under första halvan av 2021.

Marc Schuterman, Brill:

– Vi tror att det kommer vända uppåt först i mars.

Dan Ihrelius, Cask Sweden:

– Otroligt svårt att säga. Även om vaccinering kommer igång efter nyår kommer det ta tid innan vi ser effekt av det. Sedan är frågan hur många krogar som överlever mycket längre – kommer vi ha några kunder kvar? Första halvåret kommer nog vara fortsatt tufft.

Stefan Schnitzler, Brewery International Sweden AB:

– Försäljningen av importöl vänder nog i takt med att restriktionerna öppnas upp. Det kan de först göra när pandemin börjar blåsa över, och det hoppas nog alla att den gör så snart som möjligt.

Har ert resultat för 2020 påverkats negativt i någon högre grad?

Daniel Boltes, Galatea:

– Självklart har det påverkat, i vilken utsträckning är lite för tidigt att svara på ännu. Julölen och glöggen är otroligt viktiga för oss och vi hoppas på ett par kanonveckor innan det är dags att summera det finansiella året 2020.

Marc Schuterman, Brill:

– Ja, definitivt. Hotell, restaurang och catering står i normala fall för ungefär hälften av vår omsättning och med försäljningen nere på bara 10-20 procent av det normala är det klart att det blivit mycket tuffare ekonomiskt än det varit annars. Som tur är var sommaren bra och räddade situationen lite.

Dan Ihrelius, Cask Sweden:

– Ja, eftersom krogförsäljningen har varit så pass mycket mindre.

Stefan Schnitzler, Brewery International Sweden AB:

– Vårt resultat sett till vår försäljning till hotell, restaurang och catering har såklart påverkats negativt. Det har varit ett tufft år med många permitteringar som följd av utebliven arbetsbörda. Men försäljningen till Systembolaget har gått väldigt bra så vi klarar oss tack och lov.