Över 1250 bryggerier står bakom kampanj

Oberoende är viktigt för USA:s craft beer-bryggare. På en knapp månad har drygt 1250 bryggerier hakat på och använt den logga som tagits fram av Brewers Association.

Beernews har tidigare berättat om loggan och de reaktioner som varit från olika håll. Tanken med den upp och ned-vända flaskan är att markera bryggeriers oberoende och anledningen är förstås de uppköp som gjorts av öljättar den senaste tiden.

Loggan har snabt blivit populär. På mindre än en månad har över 1250 bryggerier beslutat sig för att använda loggan.

Loggan finns på flaskor och burkar, i taprooms och i marknadsföringsmaterial runt om i landet.

– Vi har också fått ett fantastiskt stöd från grossister och återförsäljare som hört av sig och frågar om hur de kan använda loggan, säger Brewers Associations talesperson Julia Herz.

Ett av de mer betydelsefulla bryggerierna som hakat på är Dogfish Head. Ägaren Sam Caglione ställer sig bakom kampanjen till 100 procent.

– Det här är viktigt eftersom oberoende bryggare identitet och integritet har attackerats de senaste månaderna då globala företag försöker att sudda ut linjen mellan sina varumärken och de varumärken som står för innovation och fantasi, skriver han på bryggeriets hemsida.