Landgren satsar på ett nytt varumärke

Arvid Landgren har lanserat det nya varumärket Aros Brewing. Foto: Ronny Karlsson.

Aros Brewing. Det är det nya varumärket för Arvid Landgren. Tanken är att producera andra ölstilar där jämfört med Tempel Brygghus.

Landgren har under flera år haft bra fart på Tempel Brygghus och tidigare i år flyttade han in i sitt eget brygghus. Nu väljer han också att lansera ett nytt varumärke.

– Jag har varit sugen på att brygga lager men känt att det inte riktigt passat in under Tempel. Då blev det den här lösningen och det känns bra, säger han.

Tempel Brygghus har och kommer att ha fokus på suröl i olika former. För Aros Brewing blir det öl som kanske är mer lättillgänglig.

– Det finns två öl ute, en lager i tjeckisk stil och en amerikansk pale ale med lite lagom humle, säger han.

Tempel ska fortsätta att vara hans huvudfokus men förhoppningen är att Aros Brewing ska landa någonstans mellan 10 och 25 procent av den totala produktionen. Framför allt är det Systembolaget som blir en viktig kund.

– Jag har ölen från Aros på sex av Systembolagets butiker och det känns bra. Även en hel del krogar i Uppsala har tagit in de nya ölen och det är framför allt på Uppsala jag ska ha fokus, säger Landgren.

I samband med lanseringen har han också investerat i två nya 2000-literstankar. Dels för att produktionen i stort behöver det och dels för att de lageröl han vill brygga kräver lite mer tid i tankarna.

– Med den utrustning vi har nu skulle vi kunna nå upp till 130 000 liter på ett år. Men det tar ett tag innan vi kommer dit.

Namnet Aros passar extra bra på satsningen. Uppsalas gamla namn är Östra Aros och Västra Aros blev med tiden Västerås. Landgren bor nu i Uppsala men har tidigare bott i Västerås.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Landgren satsar på ett nytt varumärke

Visa kommentarer

Annonskod