Kuppen som lurade hela ölfestivalen

Westvletern 12 fick inte samma höga betyg när det serverades som ett estniskt öl. Foto: Ronny Karlsson.

Det estländska bryggeriet tog ett av världens mest jagade öl och serverade det som sitt eget på en festival. Plötsligt fick ölet inte alls samma uppskattning.

Det var det estländska bryggeriet Lehe Pruulikoda som stod bakom ”kuppen”. Till ölfestivalen i Tallinn för ett par veckor sedan hade man köpt in 100 flaskor av Westvleteren 12. Ett av världens mest jagade öl och det öl som rankas som världens näst bästa på ölsajten Ratebeer.

De hällde flaskorna i ett fat och serverade det som sitt eget öl på festivalen och blev då ölet lika hyllat?

Så klart inte.

– Några få personer kände igen karaktären på ölet, men de allra flesta var den inte med bland de 20 bästa ölen på festivalen. Av de betyg vi har sett för ölet rankades det nog inte på den över halvan av de 150 öl som fanns på mässan, skriver man på sin blogg.

Bryggeriet tror att det handlar om att vi blir lurade av våra hjärnor. Om du vill att ett öl ska ha felsmaker så hittar du det, om du vill att ett öl ska vara fantastiskt så är det så.

Varför gjordes då det här projektet? Jo bryggeriet tycker att ölvärlden utvecklas i en riktning som de inte gillar. I stället för att njuta av det breda utbud som finns på marknaden, så jagas det några få av de mest hyllade och högst rejtade ölen.

De uppmanar ölälskare att inte låta någon annan tala om för dig hur bra ett öl är.

Här kan du läsa hela blogginlägget.