Fiasko kan ha räddat Falkenbergs bryggeri

Var det ett fiasko som räddade kvar Falcons bryggeri i Falkenberg? Dåvarande försäljningsdirektören Ulf Mazur menar att det var en viktig del i att rädda bryggeriet.

Det är till tidningen Hallands Nyheter som Mazur berättar den intressanta historien. Vi tar oss tillbaka till 1990-talet då Öl-Sverige såg helt annorlunda ut.

Falcon hade köpts av Carlsberg 1996 men var fortfarande ett eget bryggeri i Falkenberg.

1998 släppte Falcon sitt första öl med namnet Millennium. Ett öl som innehöll tio procent apelsinjuice. Ett öl som fungerade bra när det var riktigt kallt, men som förändrades rejält när det blev varmare. Något som de ansvariga på Falcon inte hade tänkt på.

– En av de första köparna på krogen hade slängt ölglaset rakt i väggen och förklarat det odrickbart. Vi förstod ingenting. Vi hade själva provsmakat drycken under bästa förhållande, med kylskåpstemperatur på några grader. Vad vi missade var att öldrickarna gärna stod med burken i handen en stund och därmed värmde den till kanske 25 grader eller lät den stå framme tills den nådde rumstemperatur. Då smakade det bedrövligt, berättar Mazur för Hallands Nyheter.

Ölet var tänkt att göras med olika fruktsmaker men lades snabbt ner. Samtidigt släppte konkurrenten Pripps sitt öl Blågul, som snabbt tog 16 procent av ölförsäljningen på Systembolaget.

Med retrokänsla på burken och ett lågt pris gjorde Blågul succé och Falcon kände sig frånsprungna.

Man försökte att kopiera Pripps framgångsrecept och tog fram ett öl på 5,3 procent som enbart kallades för Starköl.

Men Systembolaget sade nej och konstaterade att det ölet redan fanns i form av Blågul.

Nu var goda råd dyra och det var i det läget man kom på att man utlovat flera varianter av Millennium och det ölet hade en utlovad plats hos Systembolaget.

– Med en påhittig argumentation fick vi i dess ställe in det nya starkölet på Systembolaget, försett med tilläggstexten Millennium, säger Mazur.

Misslyckandet med det första Millenium-ölet låg alltså till grund för att kunna lansera en av de största framgångarna man haft. Förhoppningen var att sälja en miljon liter men under första året såldes det 18 miljoner.

Det var viktigt när det några år senare skulle avgöras vilket bryggeri som skulle läggas ned när Carlsberg också hade köpt Pripps.

– I den diskussionen gick Falkenberg in med stärkt självförtroende. En succé på 18 miljoner liter öl bidrog till att ägarna valde att behålla bryggeriet här, anser Ulf Mazur.

Läs hela artikeln här.