Burksatsning växer snabbt över landet

Bildspel

Bild 1 av 6

Olof och Claes Häggström i full gång med att fylla burkar med öl.

 

Det började med en längtan efter god öl på burk. Nu är Can-Man ett företag som jobbar över stora delar av Sverige.

Det var Olof Häggström som fick hela idén till företaget och konceptet att åka runt till bryggerier med en burknings-maskin.

– Jag är kompis med killarna på Bryggverket i Umeå och vi satt och drack öl. Då började vi att prata om varför ingen satsade på burkar. Då konstaterades det att det var dyrt att köpa in en sådan utrustning, säger Häggström.

Men tanken på ölburkar fanns kvar och när det blev en ny diskussion längre fram bestämde han sig för att satsa på en mobil burkningsutrustning. Han fick med sig kollegan Tor Troeng och satsningen inleddes i hemstaden Umeå.

– Vi visste inte hur intresset skulle vara, men hade klart för oss att Bryggverket och Beer Studio i alla fall var intresserade. Om inte annat tänkte vi att vi kan sälja maskingen begagnad till något bryggeri, säger Olof Häggström.

Men intresset har snabbt spridit sig mer än så. Men har jobbat i Stockholm en del och har även fått en hel del uppdrag i Göteborgstrakten.

– Det har gått fortare i Göteborg än i Stockholm för oss den senaste tiden, säger Claes Häggström.

Han är bror med Olof och har kommit in i bolaget längs vägen tillsammans med Jonas Sällberg.

Den här veckan är de både bröderna i Göteborgstrakten och kan konstatera att intresset är stort.

– Vi har en ny burkmaskin på väg in, den ska vara framme om ett par veckor. Det kommer att behövas, säger Olof Häggström.

Nuvarande maskin kräver en del manuellt jobb och klarar cirka 900 burkar i timman om man kör 33 centiliter. Den nya maskinen är betydligt mer automatisk och klarar drygt 2000 burkar på en timma.

Det går att göra burkar i olika storlekar och Olof Häggström känner att burken allt mer accepteras även bland ölnördar och på restauranger.

– Det blir mindre syre och mindre ljus i en burk. Dessutom är det betydligt billigare om du ska exportera eller skicka burkarna nånstans, säger han.

Det är ingen tvekan om att satsningen har fått bra fart. Även en tredje maskin är på väg att köpas in och då är planen att kunna jobba över stora delar av landet.

– Det är nog inget bryggeri som vi pratat med som inte visat intresse, säger Olof Häggström.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Burksatsning växer snabbt över landet

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer

Annonskod